Nurty umysłowe w
dwudziestoleciu międzywojennym
1. Materializm dialektyczny – była to teoria
filozoficzna stworzona przez Karola Marksa i Fryderyka Engelsa. Głosili
oni tezę o pierwotnym pochodzeniu materii i wtórnym świadomości. Poznawanie
rzeczywistości traktowali jako ciągły proces gromadzenia prawd względnych i zbliżania
się do prawdy absolutnej. Teoria ta podkreślała dialektycznych charakter
poznania, wiążąc je ściśle z praktyką. Rzeczywistość otaczająca człowieka
traktowana była historycznie i dynamicznie, ponieważ ulegała ustawicznym
zmianom będącym rezultatem walki przeciwieństw.
2. Pragmatyzm – był to kierunek filozoficzny,
którego twórcą był filozof i psycholog William James, który postulował
praktyczny sposób myślenia i działania, zalecał stosowanie metody
krytycznego rozsądku, preferował nauki doświadczalne. Hasłem pragmatystów stało
się zbliżenie filozofii do życia oraz uzależnienie prawdziwości twierdzeń od
ich praktycznych skutków. Poznanie ludzkie też powinno mieć charakter czysto praktyczny,
nie chodzi bowiem w tym procesie o obiektywne zbliżenie człowieka do
prawdy, lecz o efekty praktyczne związane z zaspokojeniem ludzkich
potrzeb.
3. Freudyzm – była to teoria psychologiczna,
której twórcą był lekarz austriacki Zygmunt Freud, prowadzący badania nad
zaburzeniami psychicznymi. Uważał on, że źródłem większości ludzkich działań
jest podświadomość. Przeżycia i odruchy tkwiące w podświadomości są
ustawicznie tłumione przez racje rozumowe, konwencje obyczajowe i moralne.
Szczególnie ostro tłumione i spychane do sfery podświadomości są popędy
seksualne.
Freud w odniesieniu do ludzkiej psychiki wprowadził
trzy pojęcia: Ego, Id i Superego. Ego
to zespół poczynań kierowanych rozumem, wymogami społecznymi i konwencjami.
Id
to zespół popędów i pożądań tkwiących w podświadomości i nieuświadamianych.
Superego
to tkwiący w naszej podświadomości pewien wzorzec idealny, kształtowany
zgodnie z tradycją i normami moralnymi. Ponieważ między Id
a Superego
często istnieją duże rozbieżności, powoduje to ustawiczne stresy, a w konsekwencji
zaburzenia psychiczne.
4. Behawioryzm – była to teoria opozycyjna w stosunku
do freudyzmu. Jej twórcą był amerykański psycholog John Watson, który uważał,
że psychologia nie dysponuje ścisłymi metodami badania wewnętrznych przeżyć i procesów
psychicznych, a więc powinna się zająć obserwacją i analizą tylko
zewnętrznych objawów ludzkiego zachowania. Teoria ta wykorzystywała badania
naukowe Iwana Pawłowa nad odruchami warunkowymi u zwierząt i stosowała
je w psychologii. Behawioryzm znalazł także zastosowanie w literaturze,
prezentując jedynie działania bohatera, eliminując całkowicie analizy
psychologiczne.
5. Egzystencjalizm – był to ruch umysłowy
i artystyczny, którego głównym przedstawicielem jest Martin Heidegger,
filozof niemiecki, który twierdził, że właściwym przedmiotem nauk
filozoficznych powinien być człowiek, jego egzystencja, miejsce i rola
jednostki w świecie. Człowiek jako indywidualna jednostka jest wolny
i niezależny od warunków historycznych i społecznych, toteż jest
bezwzględnie odpowiedzialny za własne czyny. Jednocześnie wciąż lęka się
śmierci, odczuwa boleśnie beznadziejność swojego istnienia, jest nieszczęśliwy
i samotny, a zajmując się bez reszty własną egzystencją, nigdy nie
pozna prawdy o drugim człowieku. Egzystencjalizm w literaturze
przejawiał się podkreślaniem samotności człowieka we wszechświecie, tragizmu
jego egzystencji. Bohater stawiany był w trudnych sytuacjach wyboru,
dręczony niepokojem egzystencjalnym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz