Narrator i
narracja
Narracja literacka jest sposobem przekazywania nam
jedynej wiedzy, jaką możemy uzyskać na temat oryginalnego, przedstawionego w
danym tekście epickim, świata. Co więcej: narracja sama jest tą wiedzą. Przedmiotem
narracji jest fabuła, czyli ogół wątków i motywów składających się na
świat przedstawiony.
Narrator jest wewnątrz utworu dysponentem wiedzy na
temat świata przedstawionego i reguł jej ujawniania. Może także ujawniać swoją
postawę, emocje, indywidualność, na przykład w komentarzach czy ironicznym
obrazowaniu, a może poprzestawać na samej relacji i być tylko „neutralnym”
świadkiem czy obserwatorem.
Narrator również może patrzeć na świat okiem jednego
lub, przemiennie, kilku bohaterów, przyjmując ich perspektywę, ocenę sytuacji
czy emocjonalny stosunek do innych osób, ale nie rezygnując przy tym z bycia
„nadrzędnym głosem.
Typy narratora
Narrator wszechwiedzący – o zdarzeniach
występujących w fabule opowiada kompletnie z zewnątrz, a jednocześnie wywiera
na czytelniku wrażenie, że wie o wszystkim: zna najmroczniejsze zakamarki
psychiki każdego bohatera, zna wszystkie okoliczności wszystkich zdarzeń, także
motywy postępowania poszczególnych postaci.
Narrator bezpośredni – czyli
pierwszoosobowy. Jest on jedną z postaci występujących w powieści – może być
głównym bohaterem, a może być towarzyszem głównego bohatera, jego antagonistą
lub dowolną postacią. Istotne jest to, by postać mająca w zamierzeniu pisarza
zostać narratorem powieści, brała udział w osi zdarzeń dających fabule
kręgosłup – inaczej relacje narratora byłyby okrojone, płaskie, stojące gdzieś
na tyłach czy marginesach opowiadanej historii lub nawet całkiem poza nią.
Narrator świadek – podobnie do narratora
wszechwiedzącego również opisuje zdarzenia fabularne z zewnątrz, różnica jednak
polega na tym, że narrator świadek musi podawać te zdarzenia w taki sposób, jak
gdyby był ich autentycznym naocznym świadkiem. Ten narrator zatem nie może
wiedzieć wszystkiego i nie wolno mu swobodnie zaglądać do cudzych głów i znać
myśli różnych bohaterów występujących w tej fabule. Może odwoływać się jedynie
do tej wiedzy, którą zdobył z pozycji obserwatora konkretnych wydarzeń.
Narracja taka będzie zatem siłą rzeczy w stosunku do narratora wszechwiedzącego
zdecydowanie węższa (co nie znaczy, że gorsza), a w stosunku do sposobu
przedstawienia całej historii subiektywna i stosująca pojedynczą perspektywę (a
nie perspektywę wieloraką – jak w przypadku narratora wszechwiedzącego).
Narrator ukryty – to z kolei narrator w
czapce-niewidce. Pisana przez pisarza historia literacka opowiada się niby
sama. Narracja ukazuję tę historię płynnie, naturalnie – w taki sposób, że
obecność narratora nie jest zaznaczona i czytelnik zyskuje poczucie, że
narrator w ogóle w niej nie występuje; że opowieść odsłania się samoistnie, bez
wsparcia narratora.
Mowa zależna,
niezależna i pozornie zależna
Istnieją trzy sposoby, za pomocą których opowiadający może
informować o tym, co inni mówią:
1. Może relacjonować sens cudzej wypowiedzi, np. w zdaniu:
Michał mówił, że bardzo go boli głowa – mowa zależna;
2. Może ją wiernie cytować, zaznaczając wyraźnie granice
obcej wypowiedzi w swoim dyskursie: Michał powiedział: „Bardzo, tak bardzo boli
mnie głowa!” – mowa niezależna;
3. Może również tak przekazywać w relacji czyjeś słowa, aby
dało się usłyszeć emocje czy indywidualne stylistyczne właściwości mowy drugiej
osoby: Michał powiedział, że bardzo, tak bardzo boli go głowa – mowa pozornie
zależna.
Źródła:
Warsztat pisarza
(Internet) https://warsztatpisarza.pl/2019/08/20/cztery-rodzaje-narratora/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz