środa, 29 kwietnia 2020

137. „Iliada” Homera – największy poemat epicki starożytności


„Iliada” Homera – największy poemat epicki starożytności


1.     Informacje o Homerze

Gdy miasta jońskie i ich królowie doszli do największego w całym świecie greckim bogactwa, ze szczególnym przepychem obchodzono święta ku czci bogów. Każde święto kojarzyło się ze wspaniałą biesiadą, królowie zapraszali gości z innych miast i swych krewnych, a niekiedy wszystkich obywateli. Podczas uczty Grek nie umiał poprzestawać tylko na jedzeniu, pragnął czegoś lepszego, tęsknił za czymś wyższym. Na hasło dane przez króla, herold sadzał na zaszczytnym miejscu najważniejszego gościa – pieśniarza. Często bywał to ślepiec, którego – jak wierzono – muza, w zamian za utracony wzrok, wynagrodziła dźwięcznym głosem i darem wieszczym. Zawsze był to tułacz. Przebierał palcami po prostej, czterostrunowej lirze, a potem zwracał się do biesiadników z pytaniem, o czym chcą, aby zaśpiewał. Król, a czasem jakiś dostojny gość, wskazywał przedmiot pieśni, zawsze z życia i dziejów bohaterów i pieśniarz zaczynał swoją pieśń. Znał on na pamięć wiele tysięcy wierszy, które były jego dziełem. Po krótkiej modlitwie do muzy, która darzyła go natchnieniem, uderzając w struny liry, wygłaszał śpiewnie majestatyczne wiersze.
Najdawniejszego i najlepszego z owych pieśniarzy nazywali Grecy Homerem. Nie wiedziano, skąd wywodził swój ród i toczono co do tego wiele sporów. Ocalałe do naszych czasów dwa wersy świadczą o tym, że o pochodzenie Homera toczyło spór 7 miast-państw greckich: Smyrna, Rodos, Kolofon, Salamina, Chios, Argos i Ateny. W świetle nauki, spośród nich najwięcej praw do zaszczytu wydania na świat Homera mają Smyrna w Azji Mniejszej i wyspa Chios u jej wybrzeży.
Wieść niesie, że Homer był ślepcem, lecz muza pokochała go ponad wszystkich ludzi i natchnęła dwiema długimi i pięknymi pieśniami. Jedna opiewała gniew Achillesa pod Troją, druga – powrót do ojczyzny Odyseusza po zdobyciu Troi. Gdy przeminęły wieki uczt królów i magnatów i ustąpiły miejsca demokracji, pieśniarzy zaczęto zapraszać na święta wszechludowe, aby – współzawodnicząc między sobą – głosili słuchaczom pieśni Homera, którego sława trwała niepokonana. Imię „Homer” jest najprawdopodobniej „imieniem mówiącym”, utworzonym ze słów hom – „razem” i aro – „składam, spajam”. W przekazach tradycyjnych imię to tłumaczy się jako „zakładnik” lub „ślepiec”.

2.     Poematy Homera

Powszechnie uważa się Iliadę za starszą od Odysei i datuje się jej powstanie na II połowę IX w. p.n.e., zaś Odysei na VIII w. p.n.e. Istniała niegdyś teoria, że IliadęOdyseję stworzyło dwóch różnych poetów, lecz została odrzucona.
W poematach Homera znajduje się wiele szczegółów geograficznych dotyczących ustroju, kultury materialnej i architektury.
Iliada wywodzi swój tytuł od wyrażenia „pieśń o Ilionie”, tj. o Troi. Jej treścią jest epizod z wojny trojańskiej, historia 50 dni z dziesiątego roku wojny, a akcja podporządkowana jest jednemu zasadniczemu motywowi – gniewowi Achillesa. Rozgniewany Achilles, któremu Agamemnon zabrał brankę Bryzeidę, postanowił odsunąć się od udziału w walce. Wysłał do oddziałów greckich swojego przyjaciela, Patroklosa, dając mu własną zbroję. Patroklos zginął w walce z najmężniejszym z Trojan, Hektorem, a zrozpaczony Achilles pogodził się z Agamemnonem, powrócił na pole walki, zabił Hektora i zhańbił jego zwłoki. Jednak kiedy ojciec Hektora, stary król Priam, przyszedł do namiotu Achillesa, błagając o wydanie ciała syna, w sercu bohatera nastąpiła przemiana i gniew minął. Achilles oddał ciało zbolałemu ojcu i poemat został zakończony opisem pogrzebu, który Trojanie wyprawili Hektorowi.
Iliada jest poematem wojennym, natomiast akcja Odysei toczy się już po zburzeniu Troi. Głównym motywem poematu są przygody powracającego spod Troi do domu króla Itaki, Odyseusza, który podczas wojny swym pomysłem zbudowania konia trojańskiego przyczynił się do zdobycia grodu. Epopeja wzięła swój tytuł od imienia jej głównego bohatera. Akcja poematu zaczyna się w dziesiątym roku tułaczki Odyseusza i trwa 40 dni. Oba utwory zbudowane są z 24 pieśni, lecz objętościowo większa jest Iliada.
Oba dzieła pisane są heksametrem („sześciomiarowcem”), który był miarą wierszową eposu. Składał się on z sześciu stóp, czyli najmniejszych jednostek rytmicznych, z których budowano wersy.
W języku greckim istniał tzw. iloczas, tj. samogłoski występowały w dwu odmianach fonetycznych: jako długie i krótkie. Zależnie od ich układu rozróżniano następujące rodzaje podstawowych stóp:
| _ _ - daktyl
_ | _ - amfibrach
_ _ | - anapest
| _ - trochej
_ | - jamb

W eposie stosowano heksametr daktyliczny, składający się z sześciu stóp daktylicznych.

Epos homerycki (epopeja) – gatunek epicki, wywodzący się z pieśni o tematyce mitologiczno-historycznej, ukazujący dzieje bohaterów historycznych, legendarnych lub mitycznych na tle wydarzeń przełomowych dla jakiejś społeczności narodowej. Epopeję antyczną cechuje paralelizm akcji, fabułę bowiem tworzą dwa równoległe ciągi wydarzeń – równocześnie z ludźmi działają bogowie. O przebiegu akcji decydował los. Styl narracji w epopei antycznej jest podniosły i uroczysty, pełen szczegółowych i wyrazistych opisów, które umożliwiają ukazanie bogatego obrazu środowiska i tła. Homer jest mistrzem rozbudowanego obrazowego porównania, nazwanego od jego imienia porównaniem homeryckim.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz