Filozofia średniowiecza
1. Augustynizm
Św. Augustyn żył w latach 354-430, był
filozofem pochodzącym z afrykańskiego miasta Tagasta na terenie
dzisiejszej Algierii. Początkowo wyznawał manicheizm – system
religijny pochodzący z Persji, będący syntezą wielu wierzeń – a chrzest
przyjął w wieku 33 lat, pod wpływem swojej matki (świętej Moniki).
Został biskupem Hippony i jednym z czterech wielkich doktorów
Kościoła.
Podstawowymi elementami jego systemu filozoficznego
były założenia:
- Bóg jest centralnym problemem filozofii i teologii
- zło jest brakiem dobra
- świat dzieli się na dwie sfery: materialną
i duchową
- właściwą naturą człowieka jest wolna wola
- rozum i wiara powinny uzupełniać się w procesie
poznawania
- człowiek jest istotą pełną sprzeczności i skazaną
na nieustanną walkę
- dzieje ludzkości to walka dwóch państw: państwa
Bożego składającego się z ludzi cnotliwych, przeznaczonych do zbawienia
i państwa diabła zaludnionego grzesznikami, na których oczekują piekielne
otchłanie
- wiara jest podstawą nauki – bez niej nie da się
pojąć niczego
2. Tomizm
Św. Tomasz z Akwinu żył w latach 1225-1274.
Był dominikaninem wywodzącym się z rodziny hrabiowskiej. Do zakonu wstąpił
wbrew woli rodziców.
Najważniejsze założenia tomizmu:
- prawdy wiary można uzasadniać przez dociekanie
rozumowe, za pomocą metody zwanej scholastyką
- świat jako dzieło Boże jest uporządkowany
i pełen ładu wszystko ma w nim właściwe, z góry określone
miejsce: na szczycie „drabiny bytów” znajduje się Bóg, poniżej aniołowie,
ludzie, zwierzęta, rośliny i materia nieożywiona (ten pogląd o hierarchicznej
naturze świata nazywa się gradualizmem)
- ład i hierarchia istnieją także w życiu
społecznym, w którym każdy zajmuje właściwe, przeznaczone mu, celowo dla
niego przewidziane i naturalne miejsce; odzwierciedla się to w hierarchicznym
układzie ról społecznych, stanów zespolonych ze sobą współdziałaniem
zapewniającym rozumny ład świata; naruszenie go przez niedopełnienie obowiązków
wynikających z przypisanej roli uznawano za grzech przeciw prawom boskim
3. Franciszkanizm
Św. Franciszek żył w latach 1181-1226. Był synem
kupca włoskiego z Asyżu. Zamożny młodzieniec porzucił światowe rozkosze,
wyrzekł się bogactw i zaczął wieść żebracze życie, służąc przy tym chorym
i ubogim. Jego naukę wyróżniały miłość do świata i radość życia.
Uważał, że wszystko, co stworzył Bóg, jest piękne i godne miłości, stanowi
dowód geniuszu i dobroci Boga. Przez miłość i współczucie pokazał, że
ubóstwo nie musi być wyłącznie cierpieniem i przedmiotem wzgardy.
Założenia filozofii franciszkańskiej:
- afirmacja świata
- program wiary radosnej, płynącej z wszechogarniającej
miłości do świata i stworzenia
- wszystkie stworzenia Boże są naszymi braćmi
i siostrami
- dosłowne pojmowanie i realizowanie
ewangelicznych nakazów miłosierdzia, ubóstwa, braterstwa
Po śmierci św. Franciszka zakon bardzo szybko się wzbogacił, jednak cześć spośród franciszkanów, oburzona tym brakiem szacunku dla nauki św. Franciszka, sprzeciwiła się takiemu postępowaniu i na zawsze pozostała wierna pierwotnej regule.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz