czwartek, 21 stycznia 2021

239. Malarstwo i rzeźba w dwudziestoleciu międzywojennym

Malarstwo i rzeźba w dwudziestoleciu międzywojennym

W sztukach plastycznych szukano przede wszystkim nowoczesnej formy, antymimetycznych środków wypowiedzi artystycznej. Należy jednak pamiętać, że obok nurtów nowoczesnych funkcjonowały wówczas również nurty tradycyjne.

v Kubizm – nazwa pochodzi od łacińskiego słowa „cubus” oznaczającego bryłę, sześcian, kostkę. Był to kierunek w malarstwie rozwijający się od 1907 roku. Cechy malarstwa kubistycznego to: geometryzacja, odrzucenie perspektywy, synteza, analiza struktury przedmiotu, symultanizm, technika kolażu, zacieranie czytelności obrazu, zniekształcanie proporcji, monochromatyzm, myślenie abstrakcyjne, upraszczanie form. Najwybitniejsi przedstawiciele tego nurtu to Pablo PicassoGeorges Braque.

v Dadaizm – był to kierunek w malarstwie w latach 1915-1922. Charakteryzowały go: zerwanie z tradycją i racjonalizmem, antyestetyzm, technika kolażu, fotomontażu, wykorzystywanie codziennych przedmiotów jako tworzywa sztuki, absurdalny humor, spontaniczność. Do najwybitniejszych przedstawicieli tego nurtu należą Hans Arp, Max Ernst, Kurt Schwitters.

v Formizm – był to awangardowy kierunek w sztuce polskiej. Jego cechy to: wyeliminowanie mimetyzmu (odtwórczego odwzorowywania rzeczywistości), skoncentrowanie się na formie, zrytmizowanie, brak iluzorycznej perspektywy, posługiwanie się kontrastem (na przykład umieszczanie form zaokrąglonych obok ostrych, geometrycznych), elementy kubizmu, dynamizm. Formiści nawiązywali do polskiej sztuki ludowej oraz do polskiego gotyku. Kładli nacisk na komponowanie obrazu z form konkretnych. Dążyli do stworzenia nowoczesnego, dwudziestowiecznego stylu narodowego. Ich działalność artystyczna napotkała jednak dość silny opór krytyki, a nowatorskie poglądy tej grupy uważano za społecznie i politycznie niebezpieczne. Jednak to właśnie formizm sprawił, że polska sztuka zaistniała na świecie. Do grona wybitnych twórców należeli między innymi: Witkacy (Stanisław Ignacy Witkiewicz), Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński, Leon Chwistek, Maria Jarema, Andrzej i Zbigniew Pronaszko, Józef Czapski, Henryk Stażewski, Tytus Czyżewski, Eugeniusz Zak, Bronisław Wojciech Linke, Xawery Dunikowski, August Zamoyski, Henryk Kuna.

v Ekspresjonizm – to kierunek w sztuce i literaturze pierwszej ćwierci XX wieku, którego przejawy obserwujemy już w końcu XIX wieku u Edwarda Muncha, Henri’ego Toulouse-Lautreca, Vincenta van Gogha. Programowymi ekspresjonistami byli malarze skupieni w grupie „Die Brücke”: Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel. W Polsce kierunek ten uprawiali: Tytus Czyżewski, Tadeusz Kulisiewicz, Witkacy (Stanisław Ignacy Witkiewicz). Cechy charakterystyczne tego nurtu to: kontrastowe kolory (żółty, pomarańczowy, czerwony), deformacja, skośne linie, ostre kąty, technika oniryzmu (marzenia sennego), subiektywizm, ukazywanie skrajnych przeżyć i emocji (rozpaczy, lęku, histerii).

v Konstruktywizm – był to kierunek w sztuce abstrakcyjnej zapoczątkowany w Rosji. Podstawowym wyróżnikiem konstruktywizmu było stosowanie dyscypliny formalnej ograniczonej do prostych elementów geometrycznych: koła, trójkąta i linii prostej. Celem było poszukiwanie nowej ekspresji artystycznej i odejście od skojarzeń ze światem przedmiotów. Głowni przedstawiciele nurtu to Władimir Tatlin, Kazimierz Malewicz, Aleksander Rodczenko, Wassily Kandinsky.

v Surrealizm (nadrealizm) – był to kierunek w sztuce powstały w latach dwudziestych XX wieku jako sprzeciw wobec sztuki racjonalistycznej i konstrukcyjnej takiej jak kubizm czy formizm. Najwybitniejsi przedstawiciele: Marc Chagall, Paul Delvaux, Salvador Dali, René Magritte, Giorgio de Chirico. Cechy nurtu: fascynacja snem, iluzją, halucynacją, swoboda ekspresji, budowanie dziwnego, surrealistycznego świata z elementów rzeczywistych, którym nadaje się obce im cechy (na przykład metalowi miękkość jedwabiu), fantastyczne wizje, groza, niezwykłość, tajemniczość.

Rzeźbę w dwudziestoleciu międzywojennym charakteryzuje:

v geometria,

v afiguratywność,

v wyzwolenie z formy,

v deformacja,

v zerwanie z proporcjami,

v odejście od estetyki klasycznej.

Najwybitniejsi rzeźbiarze międzywojnia to Xawery Dunikowski, August Zamoyski, Jacques Lipchitz.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz