„Król Olch” Johanna
Wolfganga Goethego – tajemnica istnienia
Pochodził
z bogatej rodziny mieszczańskiej. Kształcił się we Frankfurcie, a od
szesnastego roku życia studiował prawo w Lipsku. Tam zainteresował się
literaturą. Pod wpływem Zuzanny von Klettenberg (przyjaciółki matki)
zainteresował się mistycyzmem, alchemią, filozofia przyrody.
Po
przerwie spowodowanej przyczynami zdrowotnymi kontynuował studia prawnicze
w Strasburgu. W 1772 r. wyjechał do niewielkiego Wetzlaru, gdzie
zamierzał oddać się karierze prawniczej, lecz szybko z niej zrezygnował
i na zawsze oddał się twórczości literackiej.
W
1775 r. poeta został zaproszony przez księcia Karola Augusta do Weimaru i z tym
miastem związał dalsze swe losy. Pełnił funkcję tajnego radcy, przewodził Izbie
Finansów, kierował tamtejszym teatrem, angażował się w życie kulturalne.
Jego obecność w Weimarze sprawiła, że miasto stało się stolica kulturalną
księstwa i znaczącym centrum literackim.
Dorobek
literacki Johanna Wolfganga Goethego jest różnorodny tematycznie i gatunkowo
oraz bardzo obfity.
Gatunek
literacki
Ballada –
to wierszowana opowieść o niezwykłych, legendarnych lub historycznych
wydarzeniach. Łączy cechy liryki, epiki i dramatu. Jej nazwa pochodzi od
włoskiego wyrazu ballare (tańczyć). Ballada romantyczna nawiązuje do pieśni
ludowych. Jest ulubionym gatunkiem poetów romantycznych. Wyróżnia się
śpiewnością wiersza, nastrojowością, tajemniczością zdarzeń, często „cudownych”
bądź związanych z interwencja złowrogich sił nadprzyrodzonych.
„Król
Olch”
„Król Olch”
to ballada napisana przez Johanna Wolfganga Goethego w 1782 r.,
opisująca śmierć dziecka z rąk tytułowego króla – istoty nadprzyrodzonej,
złośliwego ducha. Przedstawia ojca pędzącego konno z chorym synkiem przez
las późną nocą. Z początku wydaje się, że dziecko majaczy w chorobie,
lecz ostatni wers przynosi nagły zwrot: dziecko umiera. Motyw utworu pochodzi
z duńskiej ballady przetłumaczonej na język niemiecki przez Johanna
Gottfrieda Herdera. W tej duńskiej wersji postać złego ducha nosi nazwę
Króla Elfów (Ellerkonge), a w wersji
Herdera pojawia się jako kalka językowa (Erlkönig)
oznaczająca Króla Olch. Postać ta pochodzi z wierzeń ludowych związanych
z bagnistymi terenami porośniętymi olchami i wierzbami. Miały je
zamieszkiwać złe duchy oddziałujące na ludzi swą zgubną mocą. Źródłem tych
wierzeń były bagna i drewno olchowe, które po rozrąbaniu czerwienieje,
jakby krwawiło. W tradycji folkloru duńskiego i niemieckiego postać
Króla Olch (Króla Elfów) jest zapowiedzią śmierci, pokazuje się osobie
umierającej.
Świat realny i fantastyczny
w utworze:
a) świat rzeczywisty widziany
jest oczami ojca: ciemność, drzewa, zwijająca się mgła, rozpostarta stara
wierzba,
b) świat fantastyczny odbija
się w oczach dziecka, które widzi Króla Olch wołającego je do siebie, a następnie
czuje, że ten porywa je do swojej krainy i zabija,
c) oba światy są jednakowo
ważne; to, co widzi dziecko, jest również prawdziwe, a nie zmyślone.
Romantyzm ballady
a) wprowadzenie świata
fantastycznego,
b) elementy ludowe – postać
króla Olch zaczerpnięta z baśni ludowych,
c) nastrój grozy, napięcia,
tajemniczości,
d) irracjonalizm – Króla Olch
nie można poznać rozumowo, lecz za pomocą intuicji, instynktu, wiary, czyli
środków pozarozumowych,
e) obecność nieprzyjaznej
człowiekowi, wręcz wrogiej natury.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz