Narodziny teatru
Teatr narodził się w Atenach
w VI w. p.n.e. Przyjmuje się, że tragedia –
dosłownie „pieśń kozłów” (gr. „tragos” –
kozioł, „ode” – pieśń) powstała z dytyrambu –
pieśni na cześć boga wina, Dionizosa.
Śpiewał ją chór odziany w koźle skóry, mający wyobrażać składający się z satyrów
orszak boga. Początkowo występy te miały charakter ludowy, dopiero w VI w. p. n. e.
ustanowione zostały Wielkie Dionizje
o randze święta państwowego.
Z obrzędowego śpiewu kozłów-satyrów
rozwinęła się tragedia, gdy z chóru wyodrębniono aktora – przewodnika
chóru (koryfeusza), który
miał prowadzić z chórem rozmowę. Dalszą zmianą było rozszerzenie tematyki.
Zmiana ta spowodowała zastąpienie chóru satyrów chórem osób związanych
z treścią przedstawianej sztuki.
Od 420 r. p.n.e.
tragedie zaczęto wystawiać także w czasie innego poświęconego Dionizosowi
święta – Lenajów. Wystawiano
sztuki trzech współzawodniczących ze sobą poetów. Każdy z nich prezentował
na scenie trzy tragedie, tj. trylogię i jeden dramat satyrowy – utwór
o treści pogodnej, oparty najczęściej na mitach związanych z Dionizosem.
Za twórcę tragedii greckiej
uchodzi poeta Tespis, który
wprowadził na scenę dialog między chórem a aktorem.
W tragedii wyróżniano
następujące części:
a) prologos –wstęp zapowiadający treść sztuki
b) parodos – pieśń śpiewana przez chór wchodzący na orchestrę
c) epeisodion – partia dialogowa
d) stasimon – pieśń chóru wykonywana na zmianę z epeisodionami
e) exodos – pieśń chóru schodzącego z orchestry.
Początkowo chór i aktor
występowali na orchestrze,
przy dalszym rozwoju tragedii, w związku z bogaceniem się akcji
sztuki i zwiększaniem liczby ról, ze względu na konieczność zmiany
kostiumów, za orchestrą
wzniesiono budynek – skene.
Służył za garderobę i część dekoracji. Przed skene powstało proskenion,
na którym występowali aktorzy, a chór pozostał na orchestrze. Role kobiece (odgrywane przez mężczyzn)
wprowadził Frynichos z Aten. Maski teatralne wprowadził Choirilos z Aten.
Najstarszym klasycznym teatrem był ateński Teatr Dionizosa u stóp Akropolu.
Najstarszym tragikiem,
którego sztuki dotrwały do naszych czasów, jest Ajschylos z Eleusis (525 r. p.n.e. – 456 r. p.n.e.),
uczestnik walk z Persami pod Maratonem, Salaminą i Platejami. Z jego
70 tragedii i 20 dramatów satyrowych zachowało się 7 tragedii:
Persowie, Błagalnice, Prometeusz
skowany, Siedmiu przeciw Tebom
oraz trylogia Oresteja, na którą
składają się Agamemnon, Ofiarnice i Eumenidy. Ajschylos wprowadził na scenę drugiego aktora, dekoracje
i budynek skene oraz
ustalił regulamin zawodów dramatycznych.
Sofokles z Kolonos (496 r. p.n.e. –
406 r. p.n.e.) powiększył w tragedii liczbę aktorów z dwóch
do trzech, zwiększył również liczbę osób w chórze. Wystawiał, zgodnie ze
zwyczajem, po trzy tragedie, ale nie powiązane ze sobą tematycznie. Nie
był już także wykonawcą ról w swoich dramatach. Brał udział w życiu
publicznym Aten, piastował zaszczytne godności państwowe: był przewodniczącym
kasy Ateńskiego Związku Morskiego i strategiem. Ze 123 jego sztuk
zachowało się 7 tragedii: Ajas, Antygona, Król Edyp, Trachinki, Elektra, Filoktet, Edyp w Kolonos.
Eurypides (485 r. p.n.e. – 406 r. p.n.e.)
był synem zamożnego właściciela ziemskiego na Salaminie. Nie brał udziału
w życiu publicznym, czym różnił się od Ajschylosa i Sofoklesa. W swoich
tragediach opracowywał mało znane mity, ograniczył też rolę chóru na rzecz
akcji. Był mistrzem w odmalowywaniu psychiki swoich bohaterów, szczególnie
kobiet oraz w przedstawianiu skomplikowanych sytuacji. W niektórych
sztukach intryga była tak zasupłana, że rozwiązanie jej musiało odbywać się za
sprawą boga, którego sprowadzał na scenę za pomocą specjalnej platformy –
maszyny (deus ex machina). Niespodziewane zakończenie sztuki
odbywało się więc dzięki interwencji boga. Charakterystyczne dla sztuk
Eurypidesa były obszerne prologi i znakomite opracowanie muzyczne. Z jego
twórczości zachowało się 17 tragedii: Alkestis,
Andromacha, Bachantki, Błagalnice, Elektra, Fenicjanki, Hekabe, Helena, Herakles, Heraklidzi, Hippolit, Ifigenia w Aulidzie, Ifigenia
w Taurydzie, Ion, Medea, Orestes, Trojanki
i 1 dramat satyrowy – Cyklop.
Publiczność starożytna poza tragedią i dramatem satyrowym oglądała
również komedię. Komedia powstała w Atenach
z pieśni chóralnych i dramatycznych scenek rodzajowych, wystawianych
podczas widowisk ludowych pełnych wesołości w czasie trwania Lenajów. Podczas innych świąt,
Dionizjów Wiejskich, najważniejszym punktem uroczystości była procesja mająca
zapewnić dobre urodzaje, zwana po grecku „komos”,
stąd nazwa „komedia”.
Jedynym znanym ze swoich
zachowanych utworów komediopisarzem jest Arystofanes
z Aten (445 r. p.n.e. – ok. 385 r. p.n.e.).
z jego 44 komedii zachowało się 11: Acharniacy, Rycerze, Chmury, Osy, Pokój, Ptaki, Lizystrata, Kobiety na
święcie Tesmoforiów, Żaby, Kobiety na zgromadzeniu ludowym, Plutos. W swych komediach
Arystofanes atakował stosunki polityczne i społeczne, występował przeciwko
wojnie i głosił program odnowy we wszystkich dziedzinach, nie
pomijając filozofii i literatury. Jego komedie należy uznać za początek
krytyki literackiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz