wtorek, 23 marca 2021

258. Bohaterowie "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza

Bohaterowie Ferdydurke Witolda Gombrowicza

1. Józio – bohater i narrator powieści. Trzydziestoletni pisarz, którego wiedza i umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach odbiegają od modelu człowieka dojrzałego. Jest on narratorem opowieści o własnych przygodach, przekazuje swoje refleksje dotyczące sposobu uwolnienia się od narzucanych mu form, nie chce być traktowany jako dziecko w szkole ani przez krewnych. Wpada również w sidła swojej własnej niedojrzałości, zakochując się w pensjonarce Zucie i starając się zwrócić jej uwagę na siebie. Na koniec przyjmuje do wiadomości, że całkowite uwolnienie się od formy nie jest możliwe i świadomie przyjmuje kolejna „gębę”.

2. Miętus – jest niemiłym wyrostkiem, którego język naszpikowany jest wulgaryzmami. Zdaje on sobie sprawę z tego, że nie tylko niewinność uczniaka, ale i forma zbuntowanego chłopaka są tylko pozą, dlatego pragnie ucieczki od naturalności, szczerości, bezpośredniości. Swojej własnej sztuczności w odnoszeniu się do wieśniaków nie dostrzega.

3. Syfon (Pylaszczkiewicz) – to reprezentant ugrzecznionych, niewinnych chłopców we wszystkim podporządkowanych systemowi szkolnemu. Jest zawsze przygotowany do lekcji, nie używa wulgarnych słów, gotów jest bronić się przed próbą narzucenia mu formy zbuntowanego, niepokornego chłopaka. Ubiera się i zachowuje zgodnie z oczekiwaniami nauczycieli. Ma opinię kujona i lizusa. Zgwałcony przez uszy, nie potrafi już normalnie egzystować i popełnia samobójstwo.

4. Pimko[1] – jest belfrem oraz wizytatorem powołanym do kontroli stanu edukacji i wychowania w gimnazjach. Prowadzi z uczniami przebiegłą grę, aby skutecznie wpędzać ich w formę dziecięcości i niewinności. Przyjmuje postawę autorytetu i zabiera Józia do szkoły, nie tolerując sprzeciwu. Bez terenu działania, jakim jest szkoła, Pimko byłby nikim. Reprezentuje on konserwatywny pogląd na system oświaty. Działa schematycznie, według z góry założonego i wypróbowanego scenariusza. Jego wyniosła belferskość zostaje zdegradowana podczas przyłapania go w nocy w pokoju Zuty. Sidła zastawione nań przez Józia sprowadzają go do pozycji człowieka prymitywnego, kierującego się instynktami.

5. Bladaczka – bezmyślny nauczyciel podporządkowany schematom, który każe uczniom powtarzać utarte frazesy, niezgodne z odczuciami i przekonaniami młodzieży. Jego postać obnaża schematyczność edukacji szkolnej.

6. Joanna i Wiktor Młodziakowie – są przykładem fałszywej formy. Stylizują się na nowoczesnych, tolerancyjnych rodziców. Młodziak jest inżynierem, co zobowiązuje go do zachowania powagi i stateczności. Jego prawdziwe „ja” ujawnia się w sytuacjach intymnych, gdy zachowuje się infantylnie. Młodziakowa nie pracuje zawodowo, ale aktywnie uczestniczy w działalności społecznej. Pozę nowoczesności przerywa jedynie w łazience. Młodziakowie są zakuci w formę staroświeckich rodziców, którą na co dzień ukrywają. Zostaje ona obnażona podczas wizyty starego belfra w sypialni ich córki.

7. Zuta Młodziakówna – jest uosobieniem młodości, nowoczesności, sportu i seksu. Demonstracyjnie lekceważy autorytety, zachowuje się niegrzecznie wobec starszych, jest bardzo samodzielna, wiele czasu poświęca na podtrzymywanie dobrej kondycji fizycznej. Zwraca na siebie uwagę mężczyzn w różnym wieku, bez większych starań rozkochuje w sobie Józia. Ma 16 lat.

8. Hurleccy – reprezentują warstwę szlachecką. Mimo zubożenia żyją ponad stan, wystawnie jadają, źle traktują służbę. Konstanty Hurlecki jest bezwzględny i wyniosły wobec parobków, posiada nienaganne maniery, swobodę bycia i elegancję światowca. Gdy we dworze dochodzi do buntu, zostaje obnażona prawdziwa forma wuja Konstantego, zdolnego do zadawania bólu i wykorzystywania swojej społecznej przewagi. Ciotka Hurlecka jest uosobieniem ciepła, opiekuńczości, nadmiernej czułości, wszystkich do znudzenia częstuje cukierkami, stara się łagodzić wszelkie napięcia. W czasie bicia Walka przez jej męża i syna szybko i obojętnie się wycofuje, sygnalizując tym samym, że jej dobrotliwość i życzliwość są forma sztuczną.

9. Walek – parobek i lokajczyk w dworku Hurleckich. Pokornie znosi wszelkie przykrości, jego bierność przełamuje jednak Miętus, łamiąc tę formę. Ma nie więcej niż 18 lat. Nie w pełni rozumie sens zachęty Miętusa do bicia go po twarzy, jednak na koniec znajduje w tym satysfakcję. Nie umie odnaleźć się w nowej roli, jest to dla niego forma obca, nienaturalna.



[1] Prototypem tej postaci był Tadeusz Sinko, polski filolog klasyczny, profesor Uniwersytetu Lwowskiego i Jagiellońskiego, członek Polskiej Akademii Umiejętności i Polskiej Akademii Nauk.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz