poniedziałek, 27 stycznia 2020

95. Składnia zdania złożonego podrzędnie


Zdania złożone podrzędnie:

Zdanie złożone podrzędnie składa się ze zdania nadrzędnego i zdania podrzędnego.

1. Podmiotowe (odpowiada na pytania: kto? co?)

Ten dostanie nagrodę, (kto?) kto przybiegnie pierwszy.
Martwi mnie, (co?) że się nie uczysz.

2. Orzecznikowe (odpowiada na pytania: kim jest? czym jest? jaki jest? jaki był? kim się stał? kim został?)

Mój mąż był dla mnie tym, (kim był?) kim był wilk dla Czerwonego Kapturka.
Pani dyrektor jest taka, (jaka jest?) że wszyscy ją lubią.
Deszcz był taki, (jaki był?) że przemokliśmy do nitki.
Internet jest dla młodych tym, (czym jest?) czym są książki dla starych.
Bałagan był taki, (jaki był?) że nie mogłam się dosprzątać.

3. Przydawkowe (odpowiada na pytania: jaki? jaka? jakie? który? która? które? czyj? czyja? czyje? ile? z czego?)

Wysłałam na konkurs wiersz, (jaki?) który jest bardzo nowoczesny.
Właśnie otrzymałam wiadomość, (jaką?) że zmarł mój sąsiad.
4. Dopełnieniowe (odpowiada na pytania: kogo? czego? komu? czemu? kogo? co? kim? czym? o kim? o czym?)

Ewa poinformowała mnie o tym, (o czym?) że złożyła do sądu apelację.
Lubię patrzeć, (na co?) jak rybki pływają w akwarium.
Sprzedaję towar tylko temu, (komu?) kto zawsze płaci w terminie.

5. Okolicznikowe (miejsca, czasu, przyczyny, stopnia, sposobu, celu, przyzwolenia, warunku)

Najlepiej pojedź tam, (gdzie?) gdzie będziesz się dobrze czuć.
Odwiedzę cię wtedy, (kiedy?) gdy Jan wyjedzie do rodziców.
Od rana jestem wściekła, (z jakiej przyczyny?) bo ktoś stłukł mój ulubiony kubek.
Wypiję z tobą kawę, (pod jakim warunkiem?)jeżeli potem odwieziesz mnie do domu.
Chociaż nie czułam się dobrze, (mimo czego?) wybrałam się na ten spacer.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz