środa, 25 listopada 2020

217. Preromantyzm. Walka klasyków z romantykami

Preromantyzm. Walka klasyków z romantykami

Nowe idee, będące kontynuacją myśli J. J. Rousseau, stwierdzały istnienie sił nadrzędnych, tajemniczych i doszły do stwierdzenia, że prawdziwie wartościową rzeczywistością jest świat ducha. Ich stopniowy rozwój wypełnił II połowę XVIII wieku. Terenem ich rozwoju były głownie Niemcy.

W ostatnich latach XVIII wieku wybuchła w Niemczech zażarta walka przeciwko tradycji i regułom poetyki klasycystycznej. Wielu poetów, propagując wyzwolenie się z wszelkich więzów konwencjonalnych, żądało od twórcy przede wszystkim geniuszu i oryginalności. Okres ten nazywano Sturm und Drang Periode („okresem burzy i naporu”). Działali wówczas najwięksi poeci niemieccy: Johann Wolfgang Goethe i Friedrich Schiller. Na wiele lat przed właściwym romantyzmem powstała głośna powieść J. W. Goethego Cierpienia młodego Wertera.

Jednym z pierwszych preromantyków był James Macpherson (1736-1796), angielski poeta pochodzenia szkockiego. Macpherson to autor najbardziej udanego i najbardziej owocnego oszustwa w dziejach literatury. Zafascynowany kulturą celtycką, opublikował w latach 1762-1773 cykl Pieśni Osjana, które jakoby miały być jego tłumaczeniem autentycznych pieśni szkockich z czasów wczesnego średniowiecza. Wywołały one entuzjazm wśród czytelników, głównie dzięki pełnej niesamowitości atmosferze i nadprzyrodzonym zjawiskom towarzyszącym dziejom bohaterów.

Nawrót do przeszłości i szukanie natchnienia w średniowieczu rozszerzyły się w Europie dzięki twórczości Waltera Scotta (1771-1832). Jego utwory są przeniknięte nastrojowością, refleksyjnością i liryzmem, a ich tematyka związana głównie z walkami Szkotów o niepodległość narodową albo walkami ludu angielskiego o swoje prawa.

W liryce nowy program literacki sformułowała angielska grupa Poetów Jezior[1] (William Wordsworth, Samuel Taylor Coledrige, Robert Sounthey) w wydanym w 1798 r. tomie Ballad lirycznych. Głosili oni, że głównym zadaniem poezji jest odsłanianie tajników życia i przyrody niedostępnych zmysłom, a poeta jest pewnego rodzaju wieszczem.

Najsławniejszym angielskim poetą romantycznym był George Gordon Byron (1788-1824).

Pierwszym pośrednikiem pomiędzy poezją romantyczną angielską a polską był Julian Ursyn Niemcewicz, który kilkakrotnie podróżował do Anglii i Ameryki. Był on jednym z pierwszych autorów ballad w Polsce, on też pisał pierwsze polskie powieści w stylu walterscotowskim.

Idee preromantyzmu niemieckiego zaczęły docierać do Polski na początku XIX w. za pośrednictwem młodych poetów, którzy uczyli się w niemieckich szkołach pod zaborem austriackim. Wśród nich wyróżniał się Kazimierz Brodziński[2].



[1] Poeci Jezior – nazwa pochodzi od Krainy Jezior.

[2] Kazimierz Brodziński (1791-1835) – pochodził z okolic Krakowa, był poetą lirycznym, w latach Królestwa Kongresowego osiadł w Warszawie i wykładał na uniwersytecie. W rozprawie O klasyczności i romantyczności, ogłoszonej w 1818 r., dał systematyczny wykład obu kierunków twórczości i tym samym rozpoczął trwającą w Polsce kilkanaście lat walkę klasyków z romantykami. Udział w niej wzięli między innymi profesor Uniwersytetu Wileńskiego Jan Śniadecki, młody poeta Adam Mickiewicz i wybitny krytyk literacki Maurycy Mochnacki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz