Biblijna wizja końca świata
Nazwa gatunku i tytuł utworu
pochodzą od greckiego słowa „apokálypsis”
(objawienie, odsłonięcie), oznaczającego ujawnienie boskiej tajemnicy. Tytuł
Apokalipsy św. Jana zapowiada więc szczególną wizję zapisaną w tym
utworze. W znaczeniu gatunkowym nazwa „apokalipsa” określa utwór opisujący
czasy ostateczne, zazwyczaj w sposób symboliczny, służący mówieniu o najgłębszych
tajemnicach przeznaczenia świata i losów ludzkości. W apokalipsach
opisy zagłady i kosmicznej katastrofy mają sens optymistyczny –
zapowiadają zbawienie i odkupienie wiernych. Posługują się one
specyficznym obrazowaniem – dynamicznym, barwnym, pełnym metaforyki
i przedstawień potwornych stworzeń. W Starym Testamencie do ksiąg
apokaliptycznych należą Księga Izajasza, Ezechiela, Daniela. W znaczeniu
przenośnym „apokalipsa” to dzisiaj także zbiorowe nieszczęście, katastrofa.
Apokalipsa św. Jana jest ostatnią księgą Nowego
Testamentu. Dla chrześcijaństwa ma znaczenie zamykające i dopełniające
przekaz Pisma Św., a zarazem całego Bożego objawienia. Jej miejsce w Biblii
– zakończenie historii świętej – odzwierciedla też sens Apokalipsy, obejmujący wizję końca świata
i ostatecznych losów ludzkich. Autorem tej księgi jest, zgodnie z tradycją,
św. Jan – ostatni z dwunastu apostołów, autor najmłodszej Ewangelii
kanonicznej, przedstawiający się w niej jako umiłowany uczeń Jezusa.
Apokalipsa św. Jana powstała pod wpływem wizji,
którą – zgodnie ze słowami samej księgi – przeżył jej autor na wyspie
Patmos, dokąd został karnie zesłany jako biskup Efezu za rządów Domicjana,
około 95 r. n.e. Powstała w czasie prześladowań pierwszych chrześcijan
zapoczątkowanych w 64 r. n.e. za Nerona. Księga była adresowana
do chrześcijan z Azji Mniejszej. Prolog Apokalipsy św. Jana zaczyna się od słów
zapowiadających, że w księdze tej zostanie przedstawione „objawienie Jezusa Chrystusa, które dał Bóg,
aby ukazać swym sługom, co musi stać się niebawem”. W stanowiącym
trzon Apokalipsy proroczym
widzeniu pojawia się Boże Królestwo, w którym Bóg ze swego tronu wyjawia
Janowi przyszłe losy całej ludzkości. Przedstawione są one w kolejnych
odsłonach symbolizowanych przez siedem pieczęci księgi, siedem trąb aniołów
i siedem czasz opróżnianych przez aniołów.
Objawienie w Apokalipsie
św. Jana ujęte jest w formie siedmiu wizji poprzedzonych
siedmioma listami kierowanymi do siedmiu kościołów symbolizujących całe
chrześcijaństwo (w Efezie, Smyrnie, Pergamonie, Tiatyrze, Sardes,
Filadelfii i Laodycei):
1. pierwsza wizja – intronizacja i gloryfikacja
Jezusa Chrystusa
2. druga wizja – sądu ostatecznego
3. trzecia wizja – niewiasty obleczonej w słońce,
nękanej przez siedmiogłowego smoka
4. czwarta wizja – siedem plag zesłanych na grzesznika
5. piąta wizja – walka baranka ze smokiem
6. szósta wizja – zapowiedź tysiącletniego królestwa Chrystusa
7. siódma wizja – mieszkańców nowego Jeruzalem
Księga obfituje w prorocze
wizje, obrazy, symbole, liczby i znaki, dlatego jest trudna do
zrozumienia. Mimo zapowiedzi głodu, zarazy, wojen, katastrof ukazanych w wizjach,
Apokalipsa ma wydźwięk
optymistyczny. Pociechę wiernym niesie fakt, że Kościół ma zapewniony triumf.
Księga ma wymiar ponadczasowy i uniwersalny: ukazuje zmagania się zła i dobra,
chaos i upadek ludzkości oraz przywracanie ładu i sensu świata w wymiarze
eschatologicznym (gr. „éschatos”
– ostateczny).
Najczęściej spotykane w Apokalipsie symbole:
·
Baranek – Jezus Chrystus
·
Bestia o liczbie 666, siedmiogłowy Smok – szatan
·
Babilon – miasto grzechu i rozpusty utożsamiane czasem z Rzymem;
zło świata
·
Nowe Jeruzalem – przyszłe Królestwo Boże
·
Czterej jeźdźcy Apokalipsy – wojna, zaraza, głód i śmierć
·
Siedem pieczęci – tajemnica
·
Alga i Omega – pierwsza i ostatnia litera alfabetu greckiego,
czyli początek i koniec; Jezus Chrystus, Bóg, który jest początkiem
i końcem wszystkiego
·
Niewiasta odziana w słońce – Matka Boża; Kościół
·
Liczba trzy – Trójca Św.; po trzykroć święty Bóg
·
Liczba cztery – symbol kosmicznej całości (cztery pory roku, cztery
strony świata); tronu Bożego strzeże czworo zwierząt; po otwarciu czterech
pieczęci pojawia się czterech jeźdźców Apokalipsy
·
Liczba siedem – cyfra boska; biblijna miara czasu; siódmy dzień święty,
księga zamknięta na siedem pieczęci oznacza tajemnicę; siedem trąb jest zapowiedzią
Bożych wyroków; smok z siedmioma głowami jest symbolem szatana
·
Liczba dziesięć – symbol doskonałości, a w znaczeniu
negatywnym symbol mocy szatańskiej
·
Zwierzęta – lew, wół, orzeł i zwierzę z ludzką twarzą – symbole
czterech ewangelistów (lew – św. Marek, wół – św. Łukasz, orzeł –
św. Jan, zwierzę z ludzką twarzą – św. Mateusz)
·
Tęcza – symbol Bożego miłosierdzia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz