Geneza
„Antygona” to
tragedia napisana przez Sofoklesa w V wieku p.n.e., prawdopodobnie około 442 r.
p.n.e. Jest częścią tzw. cyklu tebańskiego, który obejmuje także „Króla
Edypa” i „Edypa w Kolonos”. Dramat nawiązuje do mitów tebańskich,
opowiadających o losach rodu Labdakidów, naznaczonego klątwą. Inspiracją dla
Sofoklesa były greckie wierzenia dotyczące losu i przeznaczenia oraz ówczesne
realia polityczne Aten, szczególnie konflikt między jednostką a państwem.
Problematyka
- Konflikt
jednostki z władzą – Antygona
buntuje się przeciwko prawu ustanowionemu przez króla Kreona, kierując się
wyższymi wartościami moralnymi i religijnymi. Dramat ukazuje starcie dwóch
nieprzejednanych stanowisk: prawa ludzkiego i prawa boskiego.
- Spór
między prawem boskim a ludzkim
– Kreon zakazuje pochówku Polinejkesa jako zdrajcy, jednak Antygona uważa,
że obowiązek wobec bogów i rodziny stoi ponad rozkazami władcy.
- Tragizm
bohaterów – Zarówno Antygona,
jak i Kreon są bohaterami tragicznymi. Antygona jest skazana na klęskę,
ponieważ jej bunt przeciwko prawu prowadzi do śmierci. Kreon, upierając
się przy swoim rozkazie, traci wszystko – rodzinę i autorytet.
- Motyw
fatum i przeznaczenia –
Bohaterowie są uwikłani w los, który prowadzi ich do zguby. Klątwa rodu
Labdakidów sprawia, że tragedia wydaje się nieunikniona.
- Rola
kobiet w społeczeństwie –
Antygona łamie obowiązujące normy, przeciwstawiając się królowi, co
pokazuje jej niezłomność i odwagę w patriarchalnym świecie.
- Pycha
(hybris) jako źródło upadku –
Kreon nie dopuszcza myśli, że może się mylić. Jego upór i brak
elastyczności prowadzą do katastrofy, co jest klasycznym przykładem
tragicznej wady bohatera.
„Antygona” pozostaje
jednym z najważniejszych dramatów antycznych, wciąż aktualnym w kontekście
refleksji nad konfliktami moralnymi i relacją jednostki wobec państwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz