Grupy literackie w dwudziestoleciu
międzywojennym
Nazwa
grupy |
Przedstawiciele |
Charakterystyka
grupy |
Skamander |
Jan Lechoń Kazimierz Wierzyński Julian Tuwim Antoni Słonimski Jarosław Iwaszkiewicz |
Grupa warszawska skupiona
wokół czasopisma „Skamander”. Jej reprezentanci spotykali się w klubie
Pod Picadorem lub „Na pięterku” kawiarni Ziemiańska. Nie byli
przeciwnikami tradycji, ale odrzucali poetykę literatury młodopolskiej.
Proponowali pisanie o dniu powszednim, o zwykłych uczuciach; język
potoczny miał wejść do poezji. Nie mieli określonego programu, każdy z poetów
był indywidualistą, prezentował odmienną postawę. Za swego mistrza
i patrona uznali Leopolda Staffa. Z grupą sympatyzowali: Jan Brzechwa,
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Kazimiera Iłłakowiczówna. Skamander był najbardziej prężną
i popularną grupą poetycką dwudziestolecia międzywojennego. Wywarł
znaczący wpływ na ówczesną literaturę. |
Awangarda
Krakowska |
Tadeusz
Peiper Julian
Przyboś Jan
Brzękowski Jalu
Kurek |
Grupa krakowska skupiona
wokół czasopisma „Zwrotnica” redagowanego przez Tadeusza Peipera.
Posiadała program sformułowany w manifestach Nowe usta i Tędy.
Głoszono w nim hasła nowoczesności, program 3×M (Miasto, Masa, Maszyna),
odcięcie od natchnienia, metafizyki czy mistycyzmu. W zamian
proponowano kult techniki i cywilizacji. Zerwano z opisową liryką,
stworzono nowy typ metafory. |
Futuryści |
Bruno
Jasieński Stanisław
Młodożeniec Anatol
Stern Aleksander
Wat |
Futuryści funkcjonowali w dwóch
ośrodkach – Krakowie i Warszawie. Grupa krakowska skupiała się
w klubie Katarynka, a od 1921 roku w klubie Gałka
Muszkatołowa, natomiast warszawska – wokół pisma „Nowa Sztuka”.
Cechowały je prowokacyjny styl bycia, skandalizowanie, negacja tradycji
i autorytetów. Głosili hasło „słowa na wolności”, nawołując do burzenia
utartych związków wyrazowych. Na Zachodzie futuryści często
sympatyzowali z rodzącym się faszyzmem. |
Autentyści |
Stanisław
Czernik Stanisław
Piętak Czesław
Janczarski Jan
Bolesław Ożóg |
Grupa skupiona wokół
miesięcznika „Okolica Poetów”, założonego w Ostrzeszowie przez
Stanisława Czernika. W opozycji zarówno do nawiązującego do tradycji
Skamandra, jak i do nowoczesnej Awangardy Krakowskiej,
powracali do naturalizmu i realizmu, głosili hasło „jedności prawdy
artystycznej i życiowej”. |
Żagary |
Antoni Gołubiew Czesław Miłosz Aleksander Rymkiewicz Jerzy Zagórski |
Grupa pisarzy wileńskich
skupiona wokół miesięcznika „Żagary”. W ich poezji dominowały
katastrofizm, poczucie zagrożenia wojną, kryzys ideowy. Poetyka cechowała się
wizyjnością, historyzmem, refleksyjnością oraz obecnością elementów
klasycyzmu i symbolizmu. |
Kwadryga |
Stanisław Ryszard
Dobrowolski Lucjan Szenwald Konstanty Ildefons
Gałczyński Władysław Sebyła |
Grupa literacka powstała
w Warszawie w latach 1926-1933, występująca zarówno przeciw
Skamandrowi, jak i Awangardzie. Głosiła hasło poezji społecznej,
zaangażowanej w życie i pracę prostych ludzi. Za ideowego
patrona wybrała Cypriana Kamila Norwida. |
Czartak |
Emil Zegadłowicz Juliusz Kaden-Bandrowski Zofia Nałkowska Andrzej Strug Stefan Żeromski |
Grupa literacka skupiona
wokół czasopisma „Czartak”. Jej program łączył mistycyzm religijny
z miłością do przyrody i pochwałą „prostaczka” ściśle z nią obcującego.
Pisarze, niechętnie nastawieni do współczesnej cywilizacji, reprezentowali
konserwatywny racjonalizm, głosząc ideę powrotu do natury i kultury
ludowej. Proza tej grupy podjęła najważniejsze, budzące obawy problemy
społeczno-polityczne odrodzonego państwa. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz