Miłość romantyczna i
werteryzm
Cierpienia młodego Wertera,
wydane w 1774 roku, miały przełomowe znaczenie dla literatury niemieckiej.
Są efektem buntu przeciwko rygorom wypracowanym w epoce oświecenia. Dzieło
zyskało wielki rozgłos i wywołało liczne dyskusje. W niektórych
kręgach oskarżano nawet Goethego o sprowokowanie młodych ludzi
utożsamiających się z Werterem do decyzji o samobójstwie.
Sposób
przeżywania miłości przez Wertera stał się punktem odniesienia dla całego
pokolenia literackich kochanków romantycznych, a także prawdziwych osób,
które wzorowały się na tym modelu. Bohater Cierpień
młodego Wertera jest więc prekursorem w zakresie miłości romantycznej,
której siła może mieć działanie destrukcyjne i prowadzić do śmierci
zakochanego.
Werter
jest reprezentantem cech składających się na postawę życiową, którą określa się
mianem werteryzmu. Na pojęcie to składa się indywidualizm,
wrażliwość, uleganie wpływom poezji, przebywanie w świecie marzeń,
niezgoda na rzeczywistość, bunt przeciwko niesprawiedliwości społecznej
i obyczajowości opartej na zakłamaniu i konwenansach towarzyskich,
nadmierna uczuciowość, nieszczęśliwa miłość, potrzeba kontaktu z naturą
i zachwyt nad jej pięknem oraz skłonności samobójcze.
Termin
ten określa także modę na niebieski frak, żółtą kamizelkę oraz białą suknię z bladoczerwonymi
kokardkami. Strój werterowski służył manifestowaniu postawy
ideowej nowego pokolenia.
Przejawem
tzw. „gorączki werterowskiej” było także stosowanie podobizn
Wertera i Lotty jako elementów zdobiących przedmioty codziennego użytku
i tematów obrazów. Podnosiły one wartość przedmiotów, na których je
umieszczano.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz