czwartek, 13 maja 2021

296. Początki książki

Początki książki

KULTURA KSIĄŻKI W STAROŻYTNYM ŚWIECIE

Okresem starożytnym w naszym kręgu kulturowym nazywa się czasy od IV w. p.n.e. do V w. n.e. W tym przedziale czasowym powstały, rozwinęły się i zgasły dwa zasadnicze kręgi cywilizacyjne: starożytnego Wschodu (w Azji i północnej Afryce) oraz starożytnego Zachodu (z początkiem w basenie Morza Śródziemnego i rozprzestrzenionego na cały znany ówcześnie świat).

1. Starożytny Wschód

a) starożytny Egipt

Egipt, położony w dorzeczu Nilu, przechował najstarsze i najbardziej znaczące ślady kultury piśmienniczej. Zachowaniu wielu źródeł sprzyjała trwałość materiałów i konserwujące właściwości suchego klimatu.

Pismo i książka funkcjonowały w starożytnym Egipcie od III w. p.n.e. Najdawniejszym znanym typem pisma egipskiego są hieroglify używane do celów sakralnych i reprezentacyjnych od około 2900 r. p.n.e. Hieroglify stosowano przede wszystkim w napisach monumentalnych – religijnych i politycznych, rytych na pomnikach, płytach i grobowcach. Równolegle, od połowy III tysiąclecia p.n.e. funkcjonowało tzw. pismo kapłańskie, hieratyczne, które stanowiło uproszczoną formę hieroglifów. Tym pismem zapisywano materiał miękki, czyli papirus.

W Egipcie wykształciła się także najpopularniejsza w starożytności forma książki, jaką był zwój papirusowy. Materiału piśmienniczego dostarczała roślina o nazwie papirus, rosnąca pospolicie w dorzeczu Nilu. Jej łodygi, wypełnione kleistym sokiem, cięto wzdłuż na wąskie pasy, które układano następnie jedną warstwą w kierunku pionowym, a na niej drugą – poziomo. Po zwilżeniu, sprasowaniu, a później wysuszeniu i wygładzeniu powstawała cienka, elastyczna karta, gotowa do zapisania. Do obszerniejszych tekstów używano sklejonych kart tworzących pas o szerokości około 12-30 cm dowolnej długości, nawet do kilkunastu metrów. Teksty spisywano w kolumnach, biegnących równolegle do szerokości karty. Pisano zaostrzoną trzciną maczaną w atramencie, wyrabianym z sadzy mieszanej z żywicą i wodą lub w farbie z czerwonej glinki. Pasy papirusowe zwijano, stąd pochodzi nazwa zwoju albo woluminu (łac. „volvere” – „zwijać”, „volumen” – „zwój”, „książka”). Informacje o dziele, takie jak tytuł, ewentualnie imię autora, umieszczano zwykle na końcu tekstu. Na zewnątrz zwoju, na wystającej karteczce, wysunięty był titulus, czyli karta identyfikacyjna dzieła (tytuł). Futerał, w którym przechowywano zwój, zwano po grecku bibliotheke (gr. „biblos”, „biblion” – „książka”, „theke” – „składnica”). Przygotowanie książki w starożytnym Egipcie wymagało wysokich kwalifikacji. Zwoje papirusowe znano już w III tysiącleciu p.n.e. Najstarszy zachowany zwój pochodzi z 2400 r. p.n.e. Przy tak wysoko rozwiniętej kulturze książki musiały istnieć biblioteki świątynne i pałacowe. Pośrednie źródła dostarczające wiadomości o nich sięgają XXVI w. p.n.e.

b) Mezopotamia

Równocześnie z rozwojem cywilizacji egipskiej w zachodniej Azji dojrzewała wysoka kultura sumeryjska. Sumerowie początkowo posługiwali się pismem piktograficznym. Upraszczanie znaków obrazowych postąpiło w kierunku ukształtowania w III tysiącleciu p.n.e. pisma klinowego, polegającego na kombinacji znaków geometrycznych, kształtem przypominających wydłużony trójkąt, klin. Materiałem piśmiennym była glina, zalegająca dorzecza Eufratu i Tygrysu. Formowano z niej prostokątne tabliczki, znaki wytłaczano rylcem w wilgotnej glinie, a następnie tabliczki suszono. Od VII w. p.n.e. pismo klinowe wypierane było przez alfabetyczne, którego znajomość przynieśli ze sobą Aramejczycy. Wykopaliska archeologiczne ukazały ogromne bogactwo kultury piśmienniczej bibliotek pałacowych i świątynnych. Znaleziono dokumenty prawne i polityczne, teksty religijne, mitologiczne, historyczne, astronomiczne, astrologiczne i literackie oraz pomoce naukowe, takie jak słowniki, tablice matematyczne, chronologiczne i botaniczne, podręczniki i elementarze. Zachowały się fragmenty katalogów i wykazów serii.

c) Daleki Wschód

Około 1500 r. p.n.e. w dolinie Indusu i Gangesu pojawili się Ariowie – lud indoeuropejski, posługujący się językiem sanskryckim. Około V w. p.n.e. ukształtowało się pismo brahmi, od którego pochodzą pisma: tybetańskie, birmańskie, syjamskie, kambodżańskie i malajskie.

W III tysiącleciu p.n.e. narodziła się także kultura chińska. Pierwsze zachowane zabytki pisma chińskiego pochodzą z XIV w. p.n.e. Są to inskrypcje na kościach i skorupach żółwich, wykonane pismem ideograficznym. Najstarsze księgi chińskie miały formę drewnianych tabliczek, na których tekst żłobiony był za pomocą rylca, a następnie barwiony atramentem. Od III w. p.n.e. miejsce tabliczek zajęły jedwabne zwoje ze znakami pisarskimi malowanymi pędzelkiem lub kreślonymi trzciną bambusową. Prawdziwy przełom stanowiło zastosowanie papieru w II w. n.e.

Od XIII w. p.n.e. funkcjonowały w Chinach biblioteki cesarzy i arystokracji.

2. Krąg kultury greckiej

Kultura antyczna – grecka i rzymska – stanowi fundament całej cywilizacji europejskiej. Na podstawie wykopalisk można śledzić ewolucję pisma kreteńskiego od około 2000 do 1200 r. p.n.e. Przebiegała ona od hieroglifów do pism linearnych. W X w. p.n.e. plemiona greckie przejęły od Fenicjan system alfabetyczny, zmieniając oznaczenia i kształt liter oraz kierunek pisma, ustalając go od strony lewej ku prawej. Do V w. p.n.e. posługiwano się krótkimi i prostymi notatkami, sporządzanymi rylcem na tabliczkach z metalu lub drewna, malowanych na biało lub powlekanych woskiem. Czasem używano w tym celu skorup glinianych z rozbitych naczyń, kory drzewnej, liści palmowych lub płótna. Szczególnie ważne teksty ryto w kamieniu. W VI w. p.n.e. Grecy używali już zwojów papirusowych. Gromadzili przede wszystkim księgozbiory prywatne, a archiwa i biblioteki powstawały przy ośrodkach władzy.

Na początku III w. p.n.e. Ptolemeusz I założył Bibliotekę Aleksandryjską. Zgromadzono w niej całe piśmiennictwo greckie i podstawowy zrąb obcego. Dla przepisywania tekstów zorganizowane zostało ogromne skryptorium, gdzie ustalono zwyczaje pisarskie i kanony estetyczne książki, charakterystyczne dla starożytnego zwoju (np. proporcje marginesów i tekstu, szerokość kolumny, zasady i techniki ilustracji), ustalono znaki przestankowe i symbole edytorskie. Rywalizacja pergaminu z kruchym, droższym i trudniej dostępnym papirusem pociągnęła za sobą stopniowe wypieranie formy zwoju przez kodeks. Zdecydowaną przewagę osiągnął kodeks pergaminowy nad zwojem papirusowym w IV w. n.e. Obie formy książkowe stosowane były równolegle od I w. n.e.

3. Państwo Rzymskie

Rzymianie przejęli alfabet grecki za pośrednictwem Etrusków, zmienili kształt liter i oznaczenia dźwięków oraz ustalili kierunek pisma od strony lewej ku prawej. Do końca IV w. p.n.e. pismo służyło głównie potrzebom państwa, prawa i religii. Najstarsze zabytki pochodzą z przełomu VII i I w.p.n.e. Najstarszym typem pisma łacińskiego było archaiczne pismo potoczne wypracowane w IV w. p.n.e., z którego wywodzi się pismo monumentalne (reprezentatywne) zwane kapitałąkursywne (pospieszne i mniej staranne, do codziennego użytku). W Rzymie duża rolę odgrywało pismo ryte na materiałach twardych (kamień, metal, drewno). Pierwotnie używanymi materiałami miękkimi były liście, kora i płótno, później papirus i pergamin. Do notatek podręcznych zbierano po kilka tabliczek drewnianych pokrytych woskiem lub farbą, na których kreślono znaki rylcem. Wzorem wiązek tabliczek próbowano zestawić w składki początkowo karty papirusowe, później – pergaminowe. W I w. n.e. kodeks stał się pospolitą i tańszą formą książki, która zaczęła konkurować z wytwornym zwojem. W IV w. n.e. zaznaczyła się przewaga kodeksu. Pierwsze kodeksy były jednoskładkowe (wszystkie karty wkładano jedna w drugą), z biegiem czasu zastosowano zestawy wieloskładkowe, których powszechnie używamy do dnia dzisiejszego. Początkowo tytuły kodeksów lokowano na końcu, a około V w. n.e. zaczęto przenosić je na początek. Po raz pierwszy w Rzymie zrodziła się idea bibliotek publicznych. Powstał ruch wydawniczy i księgarski. Przepisywaniem ksiąg zajmowali się niewolnicy, przeważnie greccy, gdyż byli najlepiej wykształceni.

* * *

Przy końcu epoki starożytnej wykrystalizowały się podstawowe elementy kultury książki:

1.     Wypracowano różne systemy pism: ideograficzne i wyrazowe oraz alfabetyczne, funkcjonujące do naszych czasów. Alfabetem łacińskim posługuje się obecnie znaczna część ludzkości.

2.     Powstały najważniejsze formy książkowe: zwój i kodeks oraz epigraficzne: pomniki, tablice kamienne, metalowe, gliniane drewniane.

3.     Ustalono warsztat pisarski i wydawniczy.

4.     Wprowadzono handel książką.

5.     Istniały biblioteki świątynne, pałacowe, szkolne, prywatne i publiczne.

6.     Opracowano zasady organizacji bibliotek i katalogów. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz