Wprowadzenie do epoki
romantyzmu
Romantyzm należy do
najbogatszych, a zarazem najbardziej skomplikowanych epok w historii
kultury. Nurtem bezpośrednio poprzedzającym romantyzm właściwy był sentymentalizm, uznający bezwzględną
wyższość życia uczuciowego człowieka nad uwarunkowaniami społecznymi
i kulturowymi.
Zanim zaczęto używać terminu
„romantyzm”, w dziejach kultury
zaistniał przymiotnik „romantyczny”.
Romantyzm jako prąd artystyczny i ideowy pojawił się najpierw w kulturze
Niemiec i Anglii około 1800 r., w innych krajach europejskich
datuje się go od około 1820 r.
Na kształtowanie się epoki
miały wpływ wydarzenia historyczne: Wielka Rewolucja Francuska, rewolucja przemysłowa
w Anglii, powstanie Stanów Zjednoczonych, wojny Napoleona i Wiosna
Ludów.
W 1804 r. Napoleon Bonaparte
koronował się w obecności papieża na cesarza Francuzów, przypieczętowując
aktem religijnym swoje jedynowładcze rządy. Skoro wspólne działanie oparte na
racjonalnych zasadach zaprowadziło dokładnie w przeciwną stronę od
zamierzonej, trzeba było podjąć indywidualny wysiłek, kierując się własną
wrażliwością, by zmieniać świat na lepszy.
Wyznaczenie ścisłych granic
czasowych romantyzmu jest trudne. Niewątpliwie przełomowe znaczenie miał wybuch
Wielkiej Rewolucji Francuskiej w 1789 r., ale sami romantycy chętnie
szukali swych korzeni we wcześniejszych utworach sentymentalnych (Nowej Heloizie J. J. Rousseau
i Cierpieniach młodego Wertera
J. W. Goethego). Załamanie romantyzmu europejskiego nastąpiło po
Wiośnie Ludów (po 1848 r.), nie jest to jednak definitywny koniec epoki.
W wielu dziedzinach trwał on jako „nurt podskórny”, aby wybuchnąć z nową
siłą jeszcze przed końcem XIX w. (neoromantyzm), w innych (np. w muzyce)
rozwijał się nieprzerwanie, nawet w XX wieku.
Podstawowym czynnikiem, dającym
się zauważyć w całym dorobku romantyków, jest indywidualizm. Indywidualizmem nazywamy postawę człowieka
wynikającą z potrzeby swobody myślenia i działania, niezależność
w kształtowaniu poglądów, kierowanie się wyłącznie własnym sumieniem
w ustalaniu systemu wartości, niezawisłość wobec gotowych wzorców, zarówno
moralnych, obyczajowych, jak i estetycznych.
Z indywidualizmem łączy się
w sposób nierozerwalny pragnienie
wolności: aby być sobą i tylko sobą, trzeba uwolnić się od rygorów
i ograniczeń, jakie narzuca nam świat (państwo, społeczeństwo), który nie
rezygnuje ze swoich praw wobec jednostki. Stąd u romantyków rodzi się bunt
wobec wszelkich form zniewolenia, które są dla nich wyrazem małoduszności
utrwalonych przez wieki porządków. Wartości, które człowiek wybrał sam,
w sposób wolny i bezpośredni, wymagają całkowitego poświęcenia, stąd heroizm postawy romantycznej:
nawet pewność klęski nie może nikogo zwolnić z obrony tego, co dobrowolnie
uznał za słuszne.
W światopoglądzie
romantycznym dobitnie zaznaczony jest prymat
uczucia nad rozumem. Wiąże się to z przekonaniem, iż możliwości
intelektualne wszystkich ludzi są w znacznym stopniu do siebie zbliżone, a tylko
uczucia są własne, indywidualne i niepowtarzalne. Szczególne miejsce w takiej
rzeczywistości zajmuje miłość kobiety i mężczyzny, przeżycie najbardziej
osobiste, a równocześnie najbardziej zagrożone przez świat konwenansów.
W epoce romantyzmu uznawano
naród (podobnie jak jednostkę ludzką) za indywidualność, dlatego prawo narodów do życia w wolności
powinno być szanowane przez wszystkich. W walkach narodowowyzwoleńczych
poświęcano życie w obronie nie tylko niepodległości własnej ojczyzny, ale
również innych ludów zniewolonych.
W romantyzmie europejskim
zaobserwować można wspólne obszary zainteresowań i tematy:
- poczucie przemijania, upodobanie do ruin,
zainteresowanie mitem, legendą i historią, fascynacja średniowieczem,
gotykiem i antykiem,
- nadanie naturze wymiaru metafizycznego,
kontemplacja pejzażu, która prowadzi człowieka na granicę światów: ludzkiego
i boskiego,
- fascynacja egzotyką, zachwyt nad odmiennością
kultury i pejzażu, imperatyw wyruszenia w podróż, która jest zarazem
wędrówką w głąb własnej duszy,
- prawo jednostki do nieskrępowanej wolności i indywidualizmu,
wyrażone buntem przeciwko jakimkolwiek ograniczeniom,
- kult szaleństwa, marzenia i snu jako
możliwości dotknięcia tajemnicy bytu, olśnienie mistyką.
Cechy epoki romantycznej:
- przewaga uczucia, intuicji i wiary nad
rozumem,
- uznanie wzniosłości i głębi przeżyć za wartości ważniejsze
niż piękno,
- protest przeciwko uniwersalizmowi klasycyzmu,
powrót do konkretu, lokalnego kolorytu, narodowej oryginalności,
- wkraczanie w światy ukryte, w życie
wewnętrzne człowieka, w tajemnice bytu,
- indywidualizm,
- bunt przeciw kanonom i konwencjom,
- umiłowanie wolności,
- fascynacja żywiołowością natury, jej dynamizmem
i malowniczością,
- historyzm, tzn. widzenie teraźniejszości w perspektywie
historycznej,
- poetyczność w życiu i sztuce, przeciwstawienie
prozaiczności,
- symboliczność mająca najlepiej wyrażać duchową
naturę sztuki,
- prowidencjalizm – przekonanie o tym, że siłą kierującą losami człowieka i świata jest Bóg.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz