Literatura w średniowieczu
W średniowieczu pisano głównie z myślą o tym,
aby utwór literacki służył wychowaniu i pouczeniu, potępieniu zła i afirmacji
dobra. Średniowiecznej literaturze patronował duch parenezy (gr. „parainesis”
– zachęta, ostrzeżenie, rada), która inspirowała do tworzenia zalecanych do
naśladowania ideałów osobowych oraz nasycania dzieł praktycznymi wskazówkami i odrażającymi
przykładami. Twórcy literatury średniowiecznej to w przeważającej mierze
osoby duchowne. Pisanie było dla nich przed wszystkim rodzajem nauczania.
Wiersze i pieśni służyły im do przekazywania prawd wiary i popularyzowania
religijnych ideałów. Uczono przede wszystkim przez przykłady. Literatura pełna
jest wizerunków ludzi godnych naśladowania lub takich, którzy pobłądzili. Jest
to świat czarno-biały, w którym nie ma miejsca na inne barwy.
Literacka twórczość religijna rozwija się we
wszystkich rodzajach, literaturę świecką natomiast reprezentuje nieomal
wyłącznie tzw. literatura rycerska, której domeną jest przedstawienie
dziejów sławnych królów i rycerzy oraz ich dam serca.
Średniowieczne gatunki literackie można podzielić na
dwie grupy: religijne i świeckie:
Religijne
|
Świeckie |
·
pieśń religijna ·
legenda o świętym ·
hymn ·
misterium ·
moralitet ·
kazanie ·
dramat liturgiczny ·
apokryf |
·
epos rycerski ·
kronika ·
dialog ·
romans rycerski |
W literaturze, zgodnie z duchem i charakterem
epoki, powstały trzy wzorce osobowe: rycerza, władcy i świętego.
Popularną formą upowszechniania ideałów religijnych
był teatr.
1. Dramat liturgiczny
Teatr średniowieczny był z początku ściśle
obrzędowy i ukazywał się oczom wiernych raz do roku – w poranek
wielkanocny. Stanowił cześć liturgii, stąd zwany jest teatrem liturgicznym. Były to wystawiane w kościołach,
wplecione w obrzęd nabożeństwa wielkanocnego sceny prezentujące przybycie
trzech Marii do grobu Zmartwychwstałego Jezusa. Później, w powiązaniu
z kalendarzem kościelnym, w trakcie uroczystych liturgii wystawiano
coraz więcej tych widowisk. Wydzielano dla nich specjalne miejsce
w kościele katedralnym lub klasztornym, zazwyczaj była to boczna kaplica.
W Polsce kolebką teatru liturgicznego był Kraków. Do dziś zachowała się
księga z pełnym tekstem Nawiedzenia
grobu, powstała przed 1253 r.
2. Moralitet
Moralitety były to sztuki służące skierowaniu człowieka na
właściwą drogę. Ich bohaterami byli ludzie usytuowani między niebem a piekłem,
dokonujący wyboru odpowiedniej linii życia, toczący wewnętrzną między dobrem
a złem. Walka ta wyobrażana była za pomocą alegorii, tj. uosobionych
cnót i grzechów (np. Gniew, Pycha, Wstrzemięźliwość), a jej
zakończenie – w zależności od dokonanego wyboru – uwieńczone było nagrodą
lub karą.
3. Misterium
Było dramatem religijnym, wyrastającym z kościelnych
obrzędów liturgicznych, którego tematyka wywodziła się z Biblii lub żywotów
świętych. Wynaleziono scenę plenerową, konstruowaną doraźnie na potrzeby
cyklicznie wznawianych widowisk. Misteria
przedstawiały historię świętą na kanwie Starego i Nowego Testamentu, ale –
w odróżnieniu od dramatu liturgicznego – wykonywano je poza świątynią,
w przestrzeni całkowicie świeckiej, na placach publicznych, pod gołym
niebem. Oderwane od liturgii kościelnej, odgrywane były w językach
narodowych. Wśród zabytków piśmiennictwa polskiego nie zachowało się żadne
misterium. Najstarszy dochowany w całości tekst polskiego misterium
pochodzi z epoki renesansu, ale wyrasta z kultury średniowiecza. Jest
to Historyja o chwalebnym
Zmartwychwstaniu Pańskim, spisana przez paulina, Mikołaja z Wilkowiecka,
która ukazała się drukiem około 1580 r.
4. Igrce
Obok teatru liturgicznego, ściśle powiązanego z życiem kościelnym, emocje ludzi średniowiecza budziły popularne igrce – widowiska o charakterze ludycznym, czyli zabawowym, dalekie od spraw religii, bliskie życia codziennego i spraw doczesnych. Prezentowane były pod gołym niebem, zwykle podczas jarmarku, przez wędrownych artystów o rozmaitych umiejętnościach: akrobatów, grajków, śpiewaków, mimów, żartownisiów, linoskoczków, połykaczy ognia, żonglerów i siłaczy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz