I.
PISMO – ISTOTA, FUNKCJE I ROZWÓJ
Zastosowanie pisma stanowi punkt zwrotny w dziejach
każdej cywilizacji, gdyż od tego zaczyna się historia, mogą bowiem już
powstawać dokumenty. Okres poprzedzający, oparty tylko na wiedzy, jakie
przynoszą źródła pozapiśmienne (np. narzędzia pracy, wytwory
rzemieślnicze, budowle) nosi nazwę prehistorycznego.
Początki cywilizacji ludzkiej przypadają na okres paleolitu, od którego datują się
umiejętności zastosowania narzędzi, mowy i pierwszych znaków graficznych.
Są to malowane otoczaki i rysunki skalne. Czas ich powstania datuje się na
około 25 000-20 000 lat p.n.e.
Uproszczone rysunki przedstawiały sceny z życia ludzi. Obecnie przypuszcza
się, że część rysunków zachowanych w jaskiniach miało charakter magiczny
(uproszenie od bóstwa przedstawionej sytuacji), inne zaś stanowiły informacje
lub zlecenia.
Podstawową funkcją pisma jest umożliwienie komunikacji na odległość geograficzną i chronologiczną.
II. KSZTAŁTOWANIE I DOSKONALENIE SIĘ PISMA
Rozwój pisma polegał na pogłębianiu i doskonaleniu
procesu abstrakcji znaków: od znaków
obrazowych (ikonicznych), w realistyczny sposób przedstawiających przedmioty,
poprzez coraz większe uproszczenie i schematyzację aż do symboli w umowny, skrótowy
i najprostszy sposób przekazujących myśl.
Rozwój pisma zaczął się prawdopodobnie od rysunków
skalnych, wiernie odtwarzających pojedyncze sytuacje uchwycone w momencie
ich trwania. Nie opowiadały one ani wydarzeń poprzedzających, ani następstw. Z biegiem
czasu zaczęły powstawać całe cykle rysunkowe, wyrażające kolejne etapy akcji.
Na tym etapie zaczęło kształtować się pismo
obrazkowe, zwane piktograficznym
(łac. „pictus” – „malowany”, gr. „grapho” – „piszę”).
Z biegiem czasu rysunki schematyzowały się i upraszczały.
Przedstawienie realistyczne zastąpił zarys przedmiotu, a później kilka
umownych elementów graficznych. Obok piktogramów
(znaków przedmiotów) pojawiły się ideogramy
(znaki pojęć, takich jak np. smutek, śmierć, zima, ciepło itd.). System piktograficzno-ideograficzny
funkcjonował przez wiele wieków. W tym stadium pismo związane było jeszcze
bezpośrednio z rzeczywistością, gdyż znaki oddawały przedmioty lub
pojęcia, a nie ich nazwy.
Następny etap charakteryzuje się wyższym stopniem abstrakcji: wiąże się nie z samym przedmiotem lub zjawiskiem występującym w naturze, lecz z wyrazem określającym go w konkretnym języku. Jest to już znak znaku, bo słowo jest znakiem rzeczy, a nie samą rzeczą, zaś znak pisarski staje się symbolem słowa. Rozpoczyna się era pism fonetycznych (gr. „phone” – „dźwięk”, „głos”). Stanowi to wielki przełom w ewolucji pisma, gdyż pozwala na znaczne zmniejszenie liczby znaków pisarskich. Kiedy bowiem zatraciło się poczucie związku znaku pisarskiego z przedmiotem, a powstał związek z brzmieniem wyrazu, to powtarzające się dźwięki można było przedstawiać za pomocą tych samych znaków, ograniczając przez to znacznie ich liczbę. Ponieważ poszczególne słowa są zestawem powtarzających się sylab, stopniowo z pisma wyrazowego, logograficznego (gr. „logos” – „słowo”) wyłoniło się pismo sylabiczne. Dalsza analiza jednostek dźwiękowych prowadzi do wyodrębnienia w sylabach jeszcze mniejszych powtarzających się cząstek – głosek i oznaczanie ich osobnymi znakami – literami. W ten sposób wykształciło się stopniowo pismo alfabetyczne, w którym w zasadzie jeden znak odpowiada najmniejszej jednostce językowej – dźwiękowi. System ten, wypracowany w II tysiącleciu p.n.e., w swej istocie funkcjonuje do naszych czasów.
III. NAJWAŻNIEJSZE TYPY PISM
Proces kształtowania i doskonalenia się pisma
trwał wiele tysięcy lat, przebiegając nierównomiernie i odmiennie w różnych
skupiskach ludzkich.
Do pism
piktograficznych przechodzących ku ideograficznym
zaliczają się:
1.
słynne hieroglify
egipskie i sumeryjskie
pochodzące z III tysiąclecia p.n.e.,
2.
pisma Majów
z I w. p.n.e. – XVI w. n.e.,
3.
pisma Azteków
z XII – XVI w. n.e.,
4.
pisma
Eskimosów i Polinezyjczyków
z czasów nowożytnych, a nawet współczesnych.
Na etapie ideograficzno-wyrazowym
aż do czasów najnowszych zatrzymały się np.
1.
pismo chińskie,
2.
pismo japońskie.
Na etapie sylabowym
zatrzymało się zaniechane już w starożytności
1.
pismo klinowe,
2.
pismo kreteńskie.
Pismo
alfabetyczne, które najbardziej rozpowszechniło się w świecie, wykształciło
się około XIII w. p.n.e. z północnosemickiej
odmiany pisma przedsemickiego,
wywodzącego się prawdopodobnie od hieroglifów
egipskich. Semici oznaczali tylko spółgłoski, gdyż samogłoski wymawiane
były dowolnie.
Od plemion semickich, zamieszkujących Syrię i Palestynę,
system alfabetyczny przejęli Fenicjanie – lud osiadły na wschodnim
wybrzeżu Morza Śródziemnego, którzy sprowadzili pismo do 22 znaków
spółgłoskowych i ustalili kierunek zapisu poziomy od strony prawej ku
lewej. W tej postaci poznali pismo fenickie Grecy około X w. p.n.e.
i udoskonalili przejęty system, ustalając kierunek pisma od strony lewej
ku prawej oraz wprowadzając oznaczenia samogłosek. Alfabet grecki przejęli za pośrednictwem Etrusków i przetworzyli
Rzymianie, wypracowując od VI w. p.n.e. alfabet łaciński, którym do czasów obecnych posługuje się
znaczna część świata. Od pisma greckiego, przejętego za pośrednictwem
Bizancjum, wywodzą się pisma cyrylickie: głagolica wypracowana w IX w. n.e., cyrylica z X w. n.e.
oraz grażdanka z XVIII w. n.e.
Tym ostatnim pismem do dziś posługują się południowo-wschodni Słowianie:
Rosjanie i Bułgarzy.
Na terenach Wschodu rozpowszechniła się odmiana aramejska, której
zawdzięczają swe początki pismo hebrajskie
i arabskie.
Kultura piśmiennicza sięga III w. p.n.e.,
sztuka pisania była jednak umiejętnością rzadką. W kulturach wschodnich
posiadała ją tylko ścisła elita kapłańska i urzędnicza. W starożytnej
Grecji i Rzymie była bardziej rozpowszechniona, zwłaszcza wśród ludności
wolnej i miejskiej. W średniowieczu nastąpił regres polegający na
ograniczeniu funkcjonowania pisma do wąskich środowisk kościelnych i dworskich.
O powszechnej alfabetyzacji – i to tylko w Europie i Ameryce
Północnej – można mówić dopiero od XX w. n.e. Jeszcze obecnie znaczna
część ludzkości żyje poza zasięgiem piśmiennictwa.
Okres kultury piśmienniczej poprzedza tradycja
ustna, która później zostaje częściowo spisana, a część uległa
rozproszeniu i zapomnieniu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz