„Bogurodzica” – nasz
najdawniejszy hymn narodowy.
Bogurodzica to najstarszy zabytek liryki polskiej. Nie wiadomo, kiedy powstała. Czas
powstania pieśni jest sporny. Poszukiwania naukowe i analizy tekstu oraz
melodii nie przyniosły ostatecznego wyjaśnienia. Część historyków łączy jej
narodziny z XIII w., inni – opierając się na analizie języka –
uważają, że to utwór znacznie starszy, z końca X w. lub początku
XI w. Najstarszy zachowany odpis utworu, tzw. krakowski, pochodzi
z 1407 r. Bogurodzica jest
także pierwszym naszym drukowanym utworem poetyckim, zamieszczonym na wstępie
zbioru praw Królestwa Polskiego, czyli Statutu
Jana Łaskiego, wydanego w 1506 r.
Jest religijną pieśnią
liryczną, wzorowaną na podniosłych i uroczystych łacińskich hymnach kościelnych.
Nie jest jednak przekładem ani przeróbką, lecz oryginalnym utworem. Ma
charakter pieśni-modlitwy skierowanej do Syna Bożego za pośrednictwem
Bogurodzicy i Jana Chrzciciela. Pomysł mógł podsunąć autorowi popularny w średniowieczu
motyw deesis (prośba). Przedstawiał Chrystusa na tronie, a u Jego
stóp po obu stronach Matkę Boską i Jana Chrzciciela wznoszących błagalnie
ręce. Prośba wyrażona w „Bogurodzicy” wyraża pragnienia ludzkie, zgodne z duchem
epoki: bogobojnego, coraz dostatniejszego życia na ziemi i szczęścia
wiecznego po śmierci.
Jest to najpiękniejsza
polska średniowieczna pieśń religijna, odznaczająca się niezwykłym artyzmem. Legenda
przypisywała jej autorstwo św. Wojciechowi, co jest mało prawdopodobne. Cechą
pieśni jest jej meliczność, czyli przydatność do wykonywania muzycznego. Nieznany
autor miał dobrą znajomość zasad ówczesnej wersyfikacji, a ponadto był
muzykiem. Stworzył melodię kunsztowną i oryginalną, odznaczającą się
majestatyczną siłą oraz koloraturową ornamentyką. Dwu najstarszym strofom
towarzyszy zarazem najstarsza melodia śpiewana chóralnie, jednogłosowo, bez
akompaniamentu instrumentalnego. Jest to tzw. monodia (śpiew jednogłosowy)
charakterystyczna dla średniowiecznych chorałów, czyli łacińskich śpiewów
liturgicznych. Chorały te nazwano gregoriańskimi od imienia papieża Grzegorza
Wielkiego (VI/VII w.), szczególnie zasłużonego dla rozwoju tej formy
muzycznej.
W wiekach XIV i XV pieśń
nabrała bardziej powszechnego charakteru. Jan Długosz podaje, że śpiewało ją
idące do boju rycerstwo pod Grunwaldem (1410 r.) i pod Warną
(1444 r.). Stała się pierwszym polskim hymnem narodowym, pieśnią ojczystą
(łac. carmen patrium) i charakter
ten zachowała po wiek XVI.
Późniejsze rękopisy dodały do dwóch oryginalnych, najstarszych zwrotek kolejnych 20, co świadczy o ogromnej popularności Bogurodzicy. W XVI w. było już 15 strof, a do końca XVIII w. już 22. Dopisane nie zasługują już jednak na miano arcydzieła. Zawierają połączenie motywów religijnych ze świeckimi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz