Filozofowie greccy –
miłośnicy mądrości
1. Sokrates (ok. 470-399 r. p.n.e.) – NAUCZYCIEL.
Ateńczyk, nie pisał ksiąg,
lubił natomiast rozmawiać z młodymi ludźmi, stawiając im umiejętne pytania
skłaniające do myślenia. Uważał, że tylko człowiek mądry może być naprawdę
szczęśliwy. Mądrość łączy się z dobrem i pięknem, zło zaś wynika
z głupoty. Był pierwszym moralistą w historii filozofii. Nie dbał
o sławę ani o majątek. Spędzając czas na ulicach Aten, prowokował
swoich rozmówców do ścisłego definiowania, o czym chcą dyskutować, bowiem
sam siebie przedstawiał jako tego, który wie, że nic nie wie. Konieczność
konkretnego przedstawienia własnych poglądów najczęściej prowadziła do
kompromitacji i okazywało się, że ludzie głoszą sądy, których sami nie
rozumieją, „odziedziczone” po innych, wewnętrznie sprzeczne. Celem Sokratesa
nie było wykpienie rozmówców, lecz „budzenie duszy”, ustalenie tego, co
człowiek wie i wyznaje naprawdę. Zdaniem filozofa ludzkie występki płyną
wyłącznie z niewiedzy. Sokrates wierzył w dobro jako ostateczny cel
ludzkiego działania. Myśliciel ten utożsamiony został przez wszystkie następne
pokolenia z „bohaterem ludzkości”, reprezentującym prawo do wolności
jednostki, wolności myśli i sądu. Popularność Sokratesa wzbudzała niechęć
wśród części konserwatywnych Ateńczyków, dlatego oskarżono go o bezbożność
i deprawowanie młodzieży. Skazany na śmierć, poddał się niesprawiedliwemu
wyrokowi i wypił puchar z trucizną – cykutą.
2. Platon (427-347 r. p.n.e.) – MĘDRZEC.
Pochodził z arystokratycznej
rodziny ateńskiej, był uczniem Sokratesa, człowiekiem wszechstronnie
wykształconym, ćwiczył się też w poezji, malarstwie i muzyce. Założył
Akademię, w której wyjaśniał swój własny system filozoficzny. Łączył
zalety ducha z przymiotami ciała, realizując grecki ideał człowieka kalós kagathós (gr. piękny i dobry),
polegający na harmonijnym połączeniu cech moralnych i fizycznych, czyli
piękna ciała i duszy. Stworzył dwadzieścia osiem dialogów filozoficznych,
których bohaterem jest Sokrates. W pięknej, literackiej formie zawarł w nich
słynną naukę o ideach, których niedoskonałym odbiciem są rzeczy materialne.
Stworzył pierwszy w dziejach ludzkiej myśli system idealistyczny,
sprzeciwiający się przeświadczeniu, że nasze potoczne poznanie (wiedza ludzka)
sięga prawdziwej rzeczywistości. Rzeczywistość materialna jest, według Platona,
tylko odbiciem istniejącej przed nią i ponad nią idei. Idea nie istnieje w świecie
poznawalnym przez zmysły, lecz w świecie, który można poznać wyłącznie
rozumowo. Z powodu swej racjonalistycznej teorii poznania uważany jest za
ojca całej filozofii zachodniej. Platon, uczeń Sokratesa, był również wybitnym
nauczycielem i sam doczekał się genialnego ucznia – Arystotelesa.
3. Arystoteles (384-322 r. p. n. e.) – SYSTEMATYK.
Przez 20 lat był słuchaczem
Platona, potem sam założył szkołę perypatetyków („przechadzających się” –
uczniowie pobierali nauki, spacerując z wykładowcą). Jego zasługą jest
uporządkowanie i usystematyzowanie całej dotychczasowej wiedzy
starożytnych Greków. Połączył idealizm Platona z materializmem
wcześniejszych filozofów. Na byt według niego składają się w sposób
nierozerwalny materia i forma. Filozofia Arystotelesa była przez stulecia
wzorem systematycznego, logicznego myślenia. Obejmowała metafizykę, logikę,
estetykę, retorykę oraz poetykę. Dla badaczy literatury jest szczególnie ważny
jako twórca „Poetyki” – pierwszego traktatu teoretycznego poświęconego
sposobowi istnienia dzieła literackiego. Był wychowawcą Aleksandra
Macedońskiego.
4. Diogenes (413-323 r. p.n.e.) – BUNTOWNIK.
Pochodził z Synopy nad
Morzem Czarnym, ale mieszkał w Atenach. Nazywany był złośliwie Psem
Mądrości. Żył jak chciał, nie przywiązując żadnej wagi do dóbr materialnych.
Chodził w łachmanach, mieszkał w beczce, jadł byle co, a swe
potrzeby fizjologiczne załatwiał na ulicy. Lubił drażnić i prowokować.
Wędrował np. w dzień po ateńskich ulicach z zapalona latarnią,
szukając – jak sam mówił – „prawdziwego człowieka”. Gdy Aleksander Wielki
chciał go czymś obdarować, Diogenes rzekł tylko: „Nie zasłaniaj mi słońca”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz