środa, 9 grudnia 2020

227. Sztuka romantyczna

Sztuka romantyczna

W sztuce pojawił się tzw. „czarny romantyzm”, pełen przerażających obrazów (np. malarstwo Francisco Goi), budzących grozę utworów muzycznych (np. „Requiem” Hectora Berlioza) lub romansów grozy (prekursorskich dla współczesnych horrorów, np. Frankenstein Mary Shelley). Podstawą dla takiej twórczości była niczym nieskrępowana wyobraźnia. Wyzwolona z pęt zdrowego rozsądku i codziennych doświadczeń, znajdowała inspiracje w marzeniach sennych, a zwłaszcza w koszmarach. Sen stał się wyrazem leków i tęsknot człowieka, obrazem jego duszy.

Malarstwo

W malarstwie obecne były wszystkie idee romantyczne: nowe podejście do pejzażu wyzwolonego z konwencji i upiększeń widoczne jest między innymi na obrazach Caspara Davida Friedricha Mnich nad brzegiem morza oraz Dwaj mężczyźni kontemplujący księżyc. Wyrażają one kruchość człowieka wobec potęgi natury, której duchowości nie jesteśmy w stanie pojąć. W kompozycjach tego malarza pojawiały się często elementy sacrum: krzyż albo świątynia, zawsze zespolone z sacrum natury, np. Krzyż w górach, Wejście na cmentarz.

Przyroda malowana przez romantyków nabiera nowego wymiaru, gdyż istnieje niezależnie od człowieka. Temu ujęciu towarzyszy upodobanie twórców do stałych elementów pejzażu: skalistych gór, głębokich rozpadlin, monumentalnych drzew, strzaskanych pni, rozszalałych fal morskich, jak np. na płótnach Théodore’a a Géricaulta Tratwa Meduzy lub Williama Turnera Szałas zniszczony przez lawinę.

Zamiłowanie do egzotyzmu doprowadziło do powstania zmysłowych obrazów Jeana Auguste’a Ingresa, np. Łaźnia turecka lub Eugène’a Delacroix Śmierć Sardanapala, Kobiety algierskie. Artyści powracali ze swoich wschodnich podróży z notatnikami wypełnionymi szkicami orientalnych pejzaży.

Świat sennego koszmaru i niepokojących wizji wyrażający przekonanie o kruchej granicy między światem jawy i snu oraz o tym, że człowiek zawieszony jest na styku widzialnego i niewidzialnego widoczny jest np. w malarstwie Francisco Goi, Johana Heinricha Füssliego, Williama Blake’a.

Inni wybitni przedstawiciele malarstwa romantycznego, John Constable i William Turner tworzyli obrazy, w których próbowali oddać zmienność świata i ulotność zjawisk. Ich dzieła stanowiły zapowiedź impresjonizmu.

Muzyka

Życie muzyczne romantyzmu zdominowała opera. Triumfy święcili Gioacchino Rossini (Tancred, Otello, Cyrulik sewilski), Vincenzo Bellini (Norma, Romeo i Julia), Gaetano Donizetti (Anna Bolena, Łucja z Lamermoor, Maria Stuart), Ryszard Wagner (Tannhäuser, Holender tułacz), Karol Maria Weber (Rigoletto, Trawiata, Trubadur). Starano się, aby przedstawienie operowe wywarło wrażenie na odbiorcy. W tym celu wprowadzano wspaniałą oprawę sceniczną i potężną instrumentację.

Romantyczną muzykę koncertową reprezentują natomiast nazwiska: Fryderyk Chopin, Hector Berlioz, Ferenc Liszt, Franciszek Schubert, Robert Schumann, Ludwig van Beethoven.

Muzyka tej epoki zaczęła odgrywać nową rolę – tworzono ją po to, by wyrazić irracjonalne tęsknoty człowieka.

Teatr

U schyłku XVIII w. i na początku XIX w. najpopularniejszym gatunkiem dramatycznym był melodramat (gatunek obejmujący utwory o sensacyjnej, obfitującej w intrygi fabule, nasyconej elementami patosu, sentymentalizmu, z jaskrawymi, prymitywnymi efektami psychologicznymi). Pozwalał on wyrazić gwałtowne namiętności bohaterów i sięgać do efektów specjalnych. Od aktora wymagano ekspresywnej gry, wyrazistej mimiki oraz umiejętności oddania ruchem i gestem całej gamy głębokich uczuć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz