1. Pierwsza Osoba Prologu – postać o wyraźnych rysach Mickiewicza i z
aluzjami do jego twórczości. Znaczenie tej postaci jest symboliczne, przez nią
bowiem Słowacki przeprowadza krytykę roli poezji „wieszczej” w życiu narodu po
upadku powstania, biorąc obrazy mesjanistyczne w twórczości Mickiewicza jako
dosłowny wyraz jego poglądów. Zarzuca mu, że poezja mesjanistyczna usypia naród
zamiast pobudzać go do walki.
2. Druga Osoba Prologu – to Słowacki w roli demaskatora wartości
Pierwszej Osoby Prologu. Porównuje Mickiewicza do mahometańskiego świętego, co
jest wyrazem ironii autora w stosunku do pozycji, jaką w niektórych kołach
emigracji zajmował Mickiewicz jako rzekomy przywódca obozu
religijno-politycznego. Ukazując Mickiewicza jako wygnańca – nędzarza pośród
bogactwa innych krajów, Słowacki chce ironicznie zdemaskować przechwałki
Pierwszej Osoby Prologu na temat jej siły.
3. Trzecia Osoba Prologu – Słowacki występuje tu jako twórca innej,
właściwej dla narodu poezji, bo nawołującej go do czynu, nieusypiającej. Całe
przemówienie Trzeciej Osoby Prologu nawiązuje do przeszłości narodu polskiego,
która ma ożywić współczesnych Polaków do walki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz