Wprowadzenie do epoki
średniowiecza
1. Czas trwania epoki
Średniowiecze było epoką długotrwałą, bo aż
tysiącletnią. Powszechnie przyjętą datą początku średniowiecza jest rok 476
(upadek Cesarstwa Rzymskiego), a końca rok 1453 (zdobycie
Konstantynopola przez Turków).
Średniowiecze polskie rozciąga się między II poł. X w.
a przełomem XV i XVI stulecia.
Aby uporządkować zachodzące na przestrzeni
dziesięciu wieków zmiany cywilizacyjne, wyróżnia się trzy etapy średniowiecza:
·
wczesne średniowiecze – V-X w.
·
dojrzałe średniowiecze – XI-XIII w.
·
schyłek średniowiecza – XIV-XV w.
W 1054 r. doszło do podziału Europy na dwa kręgi
kulturowe o rodowodzie chrześcijańskim: wywodzący się z tradycji
łacińskiej krąg zachodni oraz wyrastający z tradycji greckiej krąg wschodni.
Rozbicie to, zwane schizmą, stało się przyczyną trwającego do
dziś podziału w Kościele chrześcijańskim na wyznanie katolickie i prawosławne.
2. Nazwa epoki
Termin „średniowiecze” pojawił się po raz pierwszy
w języku łacińskim w 1469 r. jako media temptestas (półczas),
media
tempora (czas średni). Jest polskim odpowiednikiem nazwy „medium
aevum” (stąd badacz średniowiecza to „mediewista”).
Nazwę tę wymyślili pisarze XVI stulecia, którzy uznali, że po upadku
cywilizacji starożytnej nastąpił mroczny okres głębokiego kryzysu, z którego
Europa podniosła się dopiero w ich epoce. Wieki te nie zasługiwały nawet
na własną nazwę – były po prostu okresem pośrednim.
3. Początki państwa polskiego
Świat wczesnośredniowieczny dzielił się na dwie
części. Linia podziału, wyznaczona przed wiekami przez granice Imperium
Rzymskiego, biegła od Wysp Brytyjskich wzdłuż Renu i Dunaju. Według
ówczesnych pojęć, cywilizacja znajdowała się na zachodzie i południu
Europy. Na północy i wschodzie rozciągał się obszar zwany po łacinie „barbaricum”.
W latach 965-966 kupiec żydowski, Ibrahim ibn Jakub z Tortosy w Hiszpanii,
zapuścił się w kraje słowiańskie. Starał się zrozumieć obcą mu kulturę
i nieznane obyczaje. Słowianie wydali mu się ludem nieco dzikim
i egzotycznym. Pośród jego notatek można znaleźć zapisy odnoszące się do
plemion zamieszkujących ziemie dzisiejszej Polski.
„A co się tyczy kraju Mesko”, to jest on
najrozleglejszy z ich krajów. Obfituje on w żywność, mięso, miód
i rolę orną. Ma on trzy tysiące pancernych podzielonych na oddziały, a setka
ich znaczy tyle, co dziesięć secin innych wojowników. Daje on tym mężom odzież,
konie, broń i wszystko, czego tylko potrzebują.
Na ogół biorąc, to Słowianie są skorzy do zaczepki
i gwałtowni i gdyby nie ich niezgoda, wywołana mnogością rozwidleń
ich gałęzi i podziałów na szczepy, żaden lud nie zdołałby im sprostać
w sile. Zamieszkują oni krainy najbogatsze w obszary zdatne do
zamieszkania i najzasobniejsze w środki żywności. Oddają się z szczególną
gorliwością rolnictwu i poszukiwaniu środków do życia, w czym
przewyższają wszystkie ludy północy. Handel ich dociera lądem i morzem do
Rusów i do Konstantynopola.
Słowianie mają różne gatunki instrumentów
strunowych i dętych. Mają instrument dęty, którego długość wynosi więcej
niż dwa łokcie i instrument strunowy, na których jest osiem strun; jego
spód jest spłaszczony, a nie wypukły. Ich wina i upajające napoje –
to miód.”
W tym samym czasie, co relacja Ibrahima ibn Jakuba,
zostało zapisane w „Roczniku Jordana i Gaudentego” zdanie, które można
uznać za jedno z rozpoczynających opowieść o polskich dziejach:
„Dobrawa przybywa do Mieszka”. Upamiętnia ono początek wydarzeń, od których
rozpoczyna się historia Polski.
4. Światopogląd średniowieczny
Pojęciem kluczowym, charakteryzującym filozofię średniowiecza,
jest teocentryzm. Jest to światopogląd opierający się na
przekonaniu, że ostatecznym celem ludzkiego działania, sensem wszystkiego,
przyczyną i skutkiem jest Bóg. Zajmuje On nie tylko najważniejsze i decydujące
miejsce we wszechświecie, ale musi też zajmować takie miejsce w życiu
każdej ludzkiej jednostki. Nazwa „teocentryzm” wywodzi się z języka
greckiego („theos” – Bóg, „centrum” – środek).
5. Cechy kultury średniowiecza
·
uniwersalizm – czyli jedność,
wynikająca ze wspólnoty religijnej i powszechności łaciny
·
dwujęzyczność – językiem
uniwersalnym była łacina jako język Kościoła, ludzi wykształconych i urzędowy,
a istniejące języki narodowe traktowano początkowo jako język pospólstwa
·
rozwój szkolnictwa – powstawanie
szkół katedralnych, klasztornych i parafialnych, zakładanie uniwersytetów
·
znaczący wkład zakonów w rozwój nauki
i kultury – szczególnie zakony cystersów, benedyktynów,
franciszkanów i dominikanów stały się ośrodkami kulturotwórczymi
·
rękopiśmiennictwo
·
anonimowość – średniowieczny
artysta pozostawał ukryty za swoimi dziełami, ponieważ nie tworzył dla
ziemskiej sławy, lecz na chwałę Bożą
·
dualizm – czyli postrzeganie
świata w kategorii par przeciwstawnych wartości, np. piekło i niebo,
potępieni i zbawieni, kara i nagroda, dusza i ciało, dobro i zło,
cnota i grzech
6. Osiągnięcia intelektualne
średniowiecza
Osiągnięcia naukowe tych czasów nie wydają się nam
szczególnie imponujące, ale to właśnie średniowiecze stworzyło pierwszy
ogólnoeuropejski system edukacji. Parafie, katedry, a zwłaszcza klasztory
utrzymywały szkoły, w których każdy uzdolniony chłopiec mógł liczyć na
naukę. Zdobywał umiejętność czytania i pisania po łacinie oraz podstawy
siedmiu nauk, zwanych sztukami wyzwolonymi: gramatyki, retoryki, dialektyki[1],
arytmetyki, geometrii (rozumianej jako opis ziemi), astronomii (uczącej
kalendarza i obliczania dat świąt ruchomych) i muzyki.
Najtrwalszym osiągnięciem średniowiecznego modelu
nauczania były uniwersytety. Na przełomie XI i XII w. najdoskonalsze
szkoły klasztorne rozpoczęły nauczanie nowych dyscyplin i przekształciły
się z czasem w pierwsze wyższe uczelnie. Kształciły one bakałarzy (czyli
nauczycieli), prawników, lekarzy i teologów. Do najstarszych należą
szkoły: w Paryżu (z XII w.), Oxfordzie (z przełomu
XII i XIII w.), Cambridge (z 1209 r.), Padwie (z 1222 r.),
Pradze (z 1348 r.), Krakowie (z 1364 r.). do XIV wieku
w Europie powstało w sumie 25 uniwersytetów.
Średniowieczne ślady pochodzenia uniwersytetów
przetrwały powszechnie do dziś jako zewnętrzne rekwizyty uniwersyteckiej
tradycji:
·
togi
·
birety
·
gronostaje, łacińskie teksty oficjalnych aktów
·
hymn „Gaudeamus igitur” („Cieszmy
się więc”)
·
rektor (łac. „rector” –
zarządzający, władca).
Nazwa „uniwersytet” wywodzi się od łacińskiego
słowa „universitas” – ogół, które w średniowieczu odnosiło
się przede wszystkim do ogółu rzemieślników. Ówczesny uniwersytet był „cechem
mistrzów i uczniów”.
Akademię Krakowską założono w 1364 r.
dzięki fundacji Kazimierza Wielkiego, a w 1400 r. została
odnowiona przez Władysława Jagiełłę dzięki staraniom jego żony Jadwigi, która
przeznaczyła na ten cel swoje klejnoty. W niektórych uniwersytetach nie
było w ogóle wakacji, rekompensował to jednak nadmiar wolnych od nauki dni
świątecznych, wypełniających 1/3 roku. Studiowanie kończyło się uzyskaniem
stopnia naukowego: bakałarza po dwóch latach studiów, magistra po wstępnym
kursie nauk wyzwolonych, doktora po ukończeniu prawa, medycyny lub teologii,
której studiowanie trwało 16 lat. Wychowankiem Akademii Krakowskiej był
genialny astronom, matematyk, prawnik, ekonomista, lekarz, astrolog i duchowny
– Mikołaj Kopernik.
[1] Dialektyka – sztuka prowadzenia dyskusji i dochodzenia do prawdy przez ukazywanie sprzeczności w sposobie mówienia rozmówcy lub przez obalanie zaprzeczeń dowodzonych; metoda dysputy filozoficznej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz