wtorek, 19 stycznia 2021

237. Muzyka i taniec w dwudziestoleciu międzywojennym

Muzyka i taniec w dwudziestoleciu międzywojennym

Cechy muzyki w dwudziestoleciu międzywojennym:

wzbogacona instrumentacja,

zerwanie z dziewiętnastowiecznym sensualizmem,

łączenie sprzecznych konwencji,

eksperymentowanie,

dysonans,

muzyka jako konstrukcja,

stosowanie półtonów,

konkretyzm – włączanie do utworów muzycznych tonów z otaczającej rzeczywistości, na przykład dźwięku syren fabrycznych, klaksonów samochodowych,

fascynacja jazzem wyrosłym z folkloru Murzynów północnoamerykańskich – w muzyce tej rozbrzmiewały dźwięki instrumentów rzadko dotąd używanych w Europie.

Nowe rodzaje muzyki:

absolutna,

jazzowa,

ekspresjonistyczna,

konkretna,

impresjonistyczna.

Początki XX wieku to także czas rewolucji w tańcu. Tu również zostały odrzucone klasyczne środki wyrazu – na rzecz spontanicznej, ekspresyjnej choreografii. Twórcy awangardowego baletu szukali na przykład nowych ruchów w różnorodnych dyscyplinach sportu i w akrobatyce. Sami tancerze zaczęli dostrzegać w tańcu wyraz wolnej myśli i sprzeciwiali się ograniczeniom, jakie narzucał taniec klasyczny, dlatego zaczęli go deformować. Przykładem może być Isadora Duncan, amerykańska tancerka pochodzenia irlandzkiego, która stworzyła własny styl tańca: tańczyła boso, często z rozpuszczonymi włosami, ubrana w grecką tunikę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz