Fantastyka i pejzaże w
twórczości Bolesława Leśmiana
Dziewczyna
Wiersz ma formę przekazu
narracyjnego, opowiadającego historię o braciach i tajemniczej
dziewczynie. Dwunastu braci słyszy dobiegający zza muru płacz, który staje się
ich obsesją, a dotarcie do łkającej dziewczyny – jedynym celem.
Bohaterowie tworzą w swoich umysłach idealny wizerunek dziewczyny, co
dodaje im sił do burzenia muru. W trakcie dzieła zniszczenia bracia giną,
ale ich wiara w istnienie dziewczyny jest tak silna, że ucieleśnia ich
dusze, wspomagając je w dalszej ciężkiej pracy. Niestety, i one umierają,
ale pozostała po nich skumulowana siła ciał i dusz ma tak wielka moc, że
ożywia martwe młoty, którym w efekcie udaje się zburzyć mur. Zagadka
tajemniczego głosu zostaje rozwiązana, ale rozstrzygnięcie okazuje się
szokujące: za murem nie ma nic, dziewczyna nie istnieje. Historia braci,
a przede wszystkim ich nadludzkiego wysiłku, symbolizuje paradoksalność
ludzkiej egzystencji. Potrójny wysiłek braci, cieni i młotów obrazuje
dążenie do realizacji jakichś idei, próbę realizacji marzeń. Dziewczyna jest
celem wysiłku, symbolem ostatecznego szczęścia, nieosiągalnego dla człowieka.
Mur to alegoria przeciwności, przeszkód, utrudnień. Poeta chce przestrzec przed
uleganiem fałszywym wyobrażeniom, przed życiem pełnym złudzeń. Pomimo porażki
braci, a więc pesymistycznej wymowy wizji stworzonej przez Leśmiana, jego
intencją nie jest nawoływanie do postawy biernej, lecz do czynu, który nadaje
sens ludzkiemu życiu. Nie liczy się cel, lecz dążenie do niego. To chęć
działania nadaje sens ludzkiej egzystencji.
Śnigrobek
Tytułowy Śnigrobek to
postać niezwykła, zrodzona z wyobraźni poety. Jej imię określa dwa wymiary
egzystencji zarówno noszącego je bohatera, jak i całego świata
przedstawionego – sen i śmierć. Także sytuacja liryczna wiersza rozgrywa
się w miejscach granicznych, między snem i śmiercią, a także
między jawą a snem i życiem a śmiercią. Imię Śnigrobka zdaje się
podpowiadać nierzeczywisty charakter przestrzeni, którą zamieszkuje.
Wieloznaczność i wielowymiarowość świata przedstawionego jest efektem
sygnałów oniryczności[1]
i realności zarazem. Zjawisko przenikania się wymiarów istnienia obejmuje
cały wiersz. Śnigrobek spotyka mgłę w krainie „półduchów”
i „półciał”, a następnie zmienia „cel nieistnienia i miejsce
niebytu”. Śmierć nie jest definitywnym końcem życia, przypomina raczej
wędrówkę.
Dusiołek
Utwór jest balladą,
żartobliwą opowieścią o przygodzie chłopa Bajdały. Przyśnił mu się groźny
Dusiołek, postać z podań ludowych, baśni i wierzeń o szkaradnym
stworzeniu męczącym ludzi. Zjawa chciała uśmiercić Bajdałę w czasie, gdy
spał. Chłop tak bardzo wystraszył się snu, że uznał go za jawę i rozpłakał
się ze strachu. Obwiniał później zwierzęta o brak pomocy, a do Boga
zwrócił się z pretensjami o stworzenie Dusiołka i świata pełnego
zła. Bunt Bajdały ma charakter filozoficzny, gdyż Bóg stworzył nie tylko chłopa
i zwierzęta, ale także szkodliwą zmorę, symbolizującą grzech i zło.
Taki porządek został ustanowiony przez Stwórcę, a człowiek jest bezradny
wobec praw rządzących światem. Język utworu stylizowany jest na gwarę ludową,
naiwny, prosty i zawiera elementy humoru.
[1]
Oniryzm – konwencja literacka, polegająca na ukazaniu rzeczywistości na kształt
snu, marzenia sennego, czasem koszmaru. Zwykle dzieło ma wtedy charakter
irracjonalny, absurdalny, sprzeczny z zasadami prawopodobieństwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz