Filozofia romantyczna
Fundament ideowy romantyzmu
stworzyła filozofia niemiecka. W polskiej myśli romantycznej w romantyzmie
popularność zyskał mesjanizm,
który nakazuje wierzyć w wielką przemianę po okresie katastrof i nieszczęść.
Stało się to po upadku powstania listopadowego, zwłaszcza w środowisku Wielkiej
Emigracji. Pozwalał wytłumaczyć klęskę zrywu narodowego jako konieczny element
procesu dziejowego, w którym Polska ma do odegrania szczególną rolę.
Budował paralelę między posłannictwem Chrystusa w dziele odkupienia duszy
jednostki i misji Polski w dziele odkupienia narodów. Zbiorowe
cierpienie narodu oraz jego śmierć – upatrywana w klęsce powstania
listopadowego – zapowiadały zmartwychwstanie.
Johann Gottfried Herder
(1744-1803)
Dominującą rolę w filozofii
romantycznej odegrali myśliciele niemieccy. Należy jednak pamiętać, że sztuka
romantyczna szukała swych korzeni w dziele J. J. Rousseau
i sentymentalizmie. Rousseau wniósł do kultury podziw dla Natury
i przeświadczenie, że ludzie prości, niezepsuci przez cywilizację, stoją
moralnie wyżej od innych. Spowodowało to pojawienie się badaczy sztuki ludowej,
zwłaszcza literatury. Szczególną rolę odegrał w tych pracach Johann Gottfried Herder, niemiecki
uczony i pisarz. Dostrzegł on w ludowości źródło siły.
Johann Gottlieb Fichte
(1762-1814)
Wybitnym filozofem
romantycznym był Johann Gottlieb Fichte.
Jego dzieła przepełnia entuzjastyczny kult wolności.
Friedrich von Schelling
(1775-1845)
Problem wolności oraz
tożsamości ludzkiej zajmował również Friedricha
von Schellinga. Dla romantyzmu inspirujące stały się poglądy Schellinga na
naturę, która pośredniczy między człowiekiem a Bogiem, pozwalając
intuicyjnie przeczuwać wielkość bóstwa. Podobną rolę pełni sztuka – według tej
filozofii pozwala ona zbliżać się do Absolutu, jest miejscem poznania cech
boskich. Schelling był przekonany, że najmocniej włącza człowieka w boskość
jego życie uczuciowe.
Georg Wilhelm Hegel (1770-1831)
Na szczególną uwagę wśród
filozofów romantyzmu zasługuje Georg
Wilhelm Hegel. Karierę zawodową rozpoczął jako nauczyciel, ale po trzech
latach został wykładowcą uniwersyteckim. Przez ostatnich trzynaście lat życia
kierował katedrą filozofii w Berlinie, którą objął po śmierci Fichtego.
Myśl Hegla skupiła się na dwóch
zagadnieniach: religii i historii. W swych najważniejszych dziełach (Fenomenologia ducha i Nauka logiki) rozważał problemy
istnienia ludzkości oraz ostateczny cel całej historii. Jako idealista głosił,
że człowiek zmierza od życia „tu i teraz” do wiedzy absolutnej.
W tym wymiarze prawdziwym podmiotem historii jest dla Hegla Bóg, a nie
ludzkość.
Dla romantyzmu zafascynowanego historią istotne były dialektyczne poglądy filozofa na dzieje ludzkości. Dialektyka, pierwotnie traktowana jako sztuka prowadzenia dialogu, zakładała, że najpierw trzeba przyjąć jakieś stanowisko, o którego słuszności jest się przekonanym (teza), potem założyć zasadność poglądu czy postawy całkowicie przeciwnej (antyteza), aby przez konflikt racji osiągnąć w końcu prawdę (synteza). Zdaniem Hegla cała historia rozwija się w duchu dialektycznym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz