poniedziałek, 2 listopada 2020

201. Obraz rewolucji społecznej w "Nie-Boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego

Obraz rewolucji społecznej w „Nie-Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego

Trzecia i czwarta część Nie-Boskiej komedii przedstawiają przytłaczający obraz rewolucji społecznej. Autor ukazuje zgubne skutki walki klas i mechanizmy, według których walczący dorabiają do swojego postępowania wyższe motywacje. W rzeczywistości rewolucja jest złem, źródłem zniszczenia, śmierci i degradacji wartości.

Obóz arystokratów został przedstawiony przez Krasińskiego jako grupa pozbawiona odwagi, honoru, odpowiedzialności za naród. Arystokraci gotowi są bronić swoich majątków przed agresywnym motłochem, nie są jednak zdolni do skutecznej walki przez swoje tchórzostwo i zagubienie w sieci intryg. Na czele tego obozu stoi Hrabia Henryk pozostający w konflikcie z podstawowymi normami moralnymi. Pragnie on jednak bronić wartości, które przez wieki wypracowały elity narodu. Jest dumny ze swojej klasy i uważa ją za lepszą od innych.

Obóz rewolucjonistów składa się z walczących o swoje prawa ludzi pochodzących z nizin społecznych. Są oni nieobliczalni, mściwi, powodowani nienawiścią. Jako grupa niewykształcona, kierują się tylko poczuciem krzywdy i chęcią poprawienia swojej sytuacji. Nie znają dorobku kulturalnego narodu, nie potrafią ocenić wartości sztuki. Jest to bezmyślny motłoch gotów zniszczyć wszystko, co cenne i co stanowi dobra narodowe. Obóz rewolucjonistów to ludzie pozbawieni zasad moralnych i skrupułów.

Według Krasińskiego rewolucja jest koniecznością i wynikiem układu sił społecznych. Hierarchiczna budowa społeczeństwa zakłada, że zawsze musi istnieć warstwa najniższa, która chce zmienić swoje położenie i wtedy dochodzi do rewolucji. Nad światem czuwa jednak Bóg, który ingeruje wtedy, gdy ludzie w swej pysze i nienawiści pozwalają sobie na zbyt wiele. Pogląd ten to prowidencjalizm, według którego dzieje ludzkości podlegają wyrokom Opatrzności.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz