wtorek, 4 lutego 2025

Realizm i fantastyka w „Kordianie” Juliusza Słowackiego

Charakter fantastyczno-groteskowy ma Przygotowanie, poza nim motywy fantastyczne mają sceny: przed sypialnią cara, gdzie występują fantastyczne postacie Strachu i Imaginacji; rozmowy z Doktorem. Stan psychiczny bohatera graniczy z gorączką i obłędem. W obu tych scenach fantastyka odgrywa rolę czynnika charakteryzującego najgłębsze przeżycia bohatera.

Spłynięcie Kordiana na chmurze ze szczytu Mont Blanc to konsekwentny symbol utrzymany w konwencji romantycznej, która nie pozwalała na uprozaicznianie bohaterów.

Realistyczne są sceny zbiorowe, ilustrujące lud warszawski podczas uroczystości koronacyjnych, a także podczas rewii na Placu Saskim. Najwyższym realizmem odznacza się także scena rozmowy między carem i wielkim księciem Konstantym. Realistycznymi środkami został przedstawiony obraz rzeczywistości historycznej.

Słowacki nie potrafił przezwyciężyć konwencji romantycznej, która polegała na ukrywaniu zasadniczych idei utworu pod maską skomplikowanych symboli. Widoczna jest w Kordianie walka elementów realistycznych z fantastycznymi i symbolicznymi. Ujęcie realistyczne zwycięża w scenach przedstawiających konkretne obrazy, takie jak sceny zbiorowe na ulicach i placach Warszawy, scena spisku czy rozmowa cara z wielkim księciem Konstantym. Natomiast tam, gdzie w grę wchodziły przeżycia bohaterów (np. monolog na górze Mont Blanc, sceny ilustrujące wewnętrzne załamania Kordiana), zwycięstwo odnosiła technika oparta na motywach fantastycznych.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz