Hybris to pojęcie z tragedii greckiej oznaczające nadmierną dumę, pychę i brak umiaru, które prowadzą bohaterów do zguby. W „Antygonie” Sofoklesa hybris jest kluczowym motywem kształtującym losy postaci i wpływającym na tragiczne zakończenie dramatu.
Hybris Kreona
Najbardziej wyraźnym
przykładem hybris w tragedii jest postać Kreona, nowego władcy Teb. Jego pycha
przejawia się w absolutnym przekonaniu o własnej nieomylności i władzy ponad
prawami boskimi. Zakazując pochówku Polinika, chce udowodnić swoją surowość i
umocnić władzę. Odrzuca wszelkie rady, w tym ostrzeżenia Tejrezjasza, i nie
liczy się z uczuciami bliskich.
Konsekwencje:
- Konflikt z Antygoną prowadzi do jej
śmierci.
- Jego syn Hajmon, który nie zgadza się z
ojcem, popełnia samobójstwo.
- Eurydyka, żona Kreona, zrozpaczona po
stracie syna, również odbiera sobie życie.
- Kreon zostaje sam, pogrążony w rozpaczy
i poczuciu winy.
Hybris Antygony
Choć Antygona
kieruje się boskimi prawami i lojalnością wobec rodziny, również wykazuje
hybris. Jej upór i nieustępliwość sprawiają, że nie szuka kompromisu i
lekceważy konsekwencje swoich działań.
Konsekwencje:
- Skazuje siebie na śmierć, odrzucając
możliwość ugięcia się przed Kreonem.
- Przyczynia się do katastrofy, która
pochłania życie jej bliskich.
Podsumowanie
Sofokles w
„Antygonie” pokazuje, że hybris prowadzi do zguby, a przekraczanie granic
wyznaczonych przez bogów ma tragiczne skutki. Zarówno Kreon, jak i Antygona
ponoszą konsekwencje swojej pychy – jeden traci rodzinę, druga życie. Tragedia
ta jest ostrzeżeniem przed ślepą wiarą we własną nieomylność i brakiem
zdolności do kompromisu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz