Geneza Lalki Bolesława Prusa
9
lutego 1887 r. w „Gazecie Polskiej” ukazała się informacja o odbytym
w Brnie (Czechy) procesie młodej kobiety, którą oskarżono o kradzież
lalki. Została ona uniewinniona, ponieważ sprzedawca zeznał, że zabawka była
jednak zakupiona u niego. Scenę o podobnej tematyce wprowadził Prus
później do swojej powieści. Z wypowiedzi pisarza wynika, iż proces ten
miał decydujące znaczenie w skrystalizowaniu się pomysłu na powstanie Lalki. Z tego też wydarzenia
narodził się tytuł utworu.
Obserwacja
współczesnej rzeczywistości doprowadziła Prusa do przeświadczenia, że życie
zbiorowe w Polsce zaprzecza podstawowym wartościom, jakie powinno
posiadać. Postrzegał Polskę jako zbiorowość w stanie rozkładu, a nie
harmonii. Lalka zrodziła się więc
także z rozczarowania stanem społeczeństwa
Utwór
powstawał w sposób felietonowy, tj. w odcinkach drukowanych
w „Kurierze Codziennym” od września 1888 r. do maja 1889 r. Intencją
Prusa było przedstawienie „polskich idealistów na tle społecznego rozkładu”.
Zaprezentował bankructwo trzech pokoleń idealistów: romantycznego, przełomu
epok i pozytywistycznego oraz klęski dwóch ideologii – romantycznej i pozytywistycznej.
Prus nie dokonuje krytyki programu pozytywistycznego, lecz nikłości jego
skutków. Społeczeństwu brakuje woli mobilizacji wokół idei mrówczej pracy
i inicjatywy twórczego działania, a organizatorzy życia gospodarczego
nie potrafią korzystać z dobrodziejstw techniki i nauki.
Pisarz
stracił również złudzenia co do pomyślnego rozwiązania kwestii żydowskiej, gdyż
hasła tolerancji i asymilacji zaczęły ustępować miejsca groźnemu
nacjonalizmowi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz