poniedziałek, 25 stycznia 2021

241. Nowe nurty w literaturze dwudziestolecia międzywojennego

Nowe nurty w literaturze dwudziestolecia międzywojennego

1. Autentyzm:

- współzależność życia i literatury – autentyczne doświadczenie życiowe źródłem poetyckich inspiracji i warunkiem udanego dzieła,

- temat utworu – wynikiem udanego doznania,

- brak hierarchii tematów.

2. Awangarda:

- poezja teraźniejszości,

- negacja tradycji – antyromantyzm, antysentymentalizm,

- likwidacja lirycznych wynurzeń, powściąganie emocji,

- nowatorstwo składni, poezja wynikiem eksperymentów językowych,

- wyobraźnia kontrolowana przez rozum,

- rymy oddalone,

- inspiracja muzyką współczesną (polirytmia, asymetryzm),

- nowe formy zapisu wiersza (np. w kształcie zegarka).

3. Futuryzm:

- bunt przeciw tradycji,

- przezwyciężanie pesymizmu,

- aktywizm,

- pochwała agresji, kult przemocy, wojny, biologizmu,

- negacja psychologizmu,

- oryginalność jako kryterium wartości dzieła,

- nowy język poetycki niepodporządkowany jakimkolwiek normom (zerwanie z zasadami ortografii, interpunkcji, składni),

- rytmizacja wiersza.

4. Imażynizm:

- kierunek w poezji rosyjskiej powstały po rewolucji październikowej (1917 r.),

- obraz głównym środkiem wypowiedzi poetyckiej (wiersz powstawał wokół jednej metafory bądź łańcucha metafor),

- antycywilizacyjność,

- przewaga wiersza wolnego.

5. Dadaizm:

- nihilizm,

- prymitywizm,

- infantylizm,

- negacja, odwrócenie wartości,

- spontaniczność,

- „dadaistyczne” gaworzenie,

- czarny humor.

6. Surrealizm (nadrealizm)

- negacja konwencji,

- wyzwolenie sztuki z racjonalizmu i rygorów teorii,

- oniryzm (konwencja snu),

- psychologizm, odwołanie się do teorii psychoanalizy (freudyzm),

- postawa pasywna, wyzwolenie się spod kontroli rozumu, „pismo automatyczne” będące sposobem wyrażenia podświadomości,

- oryginalność.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz