czwartek, 30 kwietnia 2020

138. Szkoły filozoficzne w starożytnej Grecji


Szkoły filozoficzne w starożytnej Grecji


Greckie słowo „philosophia” oznacza „umiłowanie mądrości”. Grecy stworzyli jej podwaliny, uporządkowali jej problematykę i sformułowali podstawowe pytania filozoficzne. Przyjmuje się, że filozofia narodziła się na przełomie VII i VI w. p. n. e. w Jonii, w koloniach greckich na wybrzeżu Azji Mniejszej. Stanowiła przełom w sposobie myślenia człowieka. Była przejściem od myślenia mitycznego do myślenia opartego na doświadczeniu i rozumie. Stanowiła próbę zrozumienia świata, jego struktury i procesów zachodzących w przyrodzie za pomocą własnego rozumu, bez odwoływania się do wierzeń religijnych i mitów. Jej celem było dotarcie do prawdy, znalezienie naturalnego wyjaśnienia procesów zachodzących w przyrodzie, sensu i celu ludzkiej egzystencji. Zastępowała tym mity, które dotąd służyły wyjaśnieniu niezrozumiałych spraw i zjawisk. Dzięki tym wszystkim cechom filozofia grecka wpłynęła na dalszy rozwój kultury europejskiej.

W starożytnej Grecji wyłoniły się główne działy filozofii:

1. estetyka – nauka o pięknie i przeżyciach z nim związanych
2. etyka – nauka o ludzkich obyczajach, o dobru i złu
3. logika – nauka o sposobach poprawnego myślenia
4. metafizyka – nauka o pierwszych zasadach, podstawach bytu
5. psychologia – nauka o duszy (dziś odrębny dział nauki)

Poglądy filozoficzne połączone jedną myślą przewodnią, opartą na systemie filozoficznym stworzonym przez danego myśliciela, to szkoły filozoficzne. Najpopularniejsze z nich to:

1.     sofiści – działali w Atenach w V w. p.n.e., ich najwybitniejszym profesorem był Protagoras z Abdery; zajmowali się nauką przekonywania innych, uważali, że nie ma prawd absolutnych, wszystko można udowodnić za pomocą sztuki wymowy,
2.     platonicy – działali w Atenach, obok świętego gaju Akademosa (Akademos – w mitologii greckiej heros attycki, który wskazał Dioskurom miejsce, gdzie Tezeusz więził ich siostrę Helenę), najwybitniejszym przedstawicielem był Platon (V-IV w. p.n.e.); dyskutowali o idealnej naturze bytu, a także o trudnej sztuce życia; uważali mądrość za źródło dobra i piękna,
3.     arystotelicy – działali w Atenach, w zakładzie gimnastycznym przy świątyni Apollona Likejosa (Apollo Likejos – Apollo Wilczy), najwybitniejszym przedstawicielem był Arystoteles (IV w. p.n.e.), uczeń Platona; dyskutowali o zasadach świata (wszystko składa się z formy i materii, pierwsza przyczyna, którą można określić jako Boga, jest poruszycielem bytu, dusza jest formą dla ciała), o sposobie logicznego myślenia i mówienia, o sztuce i literaturze,
4.     stoicy – działali w Atenach przy rynku, najwybitniejszym przedstawicielem był Zenon z Kition (IV-III w. p.n.e.), uczyli praktycznej sztuki życia (zarówno w szczęściu, jak i w nieszczęściu trzeba zachowywać spokój)
5.     epikurejczycy – działali w Atenach, w ogrodzie niedaleko gaju Akademosa, najwybitniejszym przedstawicielem był Epikur z Samos (IV-III w. p.n.e.), uczyli jak żyć, by stale odczuwać przyjemność, która polega przede wszystkim na unikaniu bólu,
6.     hedoniści (gr. „hedone” – przyjemność) – działali w IV w. p.n.e., założycielem był Arystyp z Cyreny; głosili, że szczęście można osiągnąć poprzez chwilowe przyjemności; ważne są doznania teraźniejsze, a to, co było ani to, co będzie nie ma znaczenia; rozkosz musi współgrać z rozumem, to znaczy, że nie człowiek ma się poddać rozkoszy, ale rozkosz człowiekowi,
7.     cynicy – gromadzili się przy beczce Diogenesa, która często zmieniała miejsce, najwybitniejszym przedstawicielem był Diogenes z Synopy (V-IV w. p.n.e.), głosili naukę życia zgodnego z naturą, pogardę dla dóbr materialnych, drwili z autorytetów; nazwę szkole nadali złośliwcy, określając nauki tam udzielane mianem „kynikos” – psią filozofią,
8.     sceptycy – działali w Elidzie (krainie w zachodniej części Grecji), najwybitniejszym przedstawicielem był Pyrron z Elidy (IV-III w. p.n.e.), nauczali sztuki wątpienia (gr. „skeptikos” – wątpiący), prawda jest bowiem niedostępna dla człowieka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz