Rycerstwo średniowieczne
1. Rycerstwo
Rycerstwo było warstwą
społeczną złożoną z konnych wojowników, istniejącą w epoce
średniowiecza, która wytworzyła swoisty styl życia, etykę i ceremoniał.
Kształtowało się od VIII w. do IX w. w państwie
frankijskim, gdzie wzrastało znaczenie konnicy w prowadzeniu wojny. Na
miejscu pospolitego ruszenia wolnych mężczyzn walczących pieszo i w lekkim
uzbrojeniu pojawiła się kategoria zawodowych wojowników walczących konno i ciężej
zbrojnych. Ich wyposażenie i przygotowanie do rzemiosła wojskowego
wymagało stałych, znacznych dochodów, które mogło zapewnić posiadanie ziemi.
Jej uzyskanie dokonywało się przez wejście w stosunki zależności
feudalnej. Ziemia (lenno) stanowiła wynagrodzenie za obowiązek służby pod
rozkazami seniora. Jego wasalami stawali się rycerze. Na przełomie wieków XI
i XII rycerstwo pojawiło się także w Anglii, Italii, państwach
Półwyspu Iberyjskiego i w Niemczech; później – w XII w. – w krajach
Europy Środkowej, między innymi w Polsce. Od X w. ustalały się obyczaje
rycerskie (np. pasowanie na rycerza), atrybuty rycerza (np. pas,
miecz, ostrogi) oraz wzorce idealnego rycerza tworzące etos rycerski. Pod
wpływem Kościoła zakres zadań rycerza został poszerzony o ochronę
słabszych i bezbronnych (duchownych, chłopów, pielgrzymów, kobiet i sierot),
walki w obronie Kościoła i w obronie wiary (krucjaty). W wyniku
próby połączenia stanów rycerskiego i duchownego doszło do tworzenia
zakonów rycerskich. Równocześnie z kościelnym ideałem rycerza kształtował
się wzorzec świecki, dworski, który obejmował: służbę wobec pana i wybranej
damy, uczestnictwo w wyszukanych formach życia towarzyskiego (miłość
dworska) i rozrywkach (turnieje). Główną część kasty rycerzy stanowili
szlachetnie urodzeni.
Pod koniec średniowiecza, w wyniku
przemian w technice wojskowej i wzmocnienia władzy monarszej,
nastąpił spadek znaczenia rycerstwa, lennicy zaczęli zajmować się głównie
gospodarowaniem na ziemi. Rozpoczął się proces przekształcenia się rycerstwa w stan
szlachecki.
2. Doga kariery rycerza
Droga do kariery rycerza
rozpoczynała się od funkcji giermka na dworze innego rycerza lub władcy. Aby
młody człowiek mógł dostać się na dwór i otrzymać szansę zostania
rycerzem, musiał wywodzić się z arystokratycznego rodu. Musiał być silny,
aby unieść zbroję i oręż, wrażliwy i czuły, otaczać opieką słabszych,
kobiety i dzieci. Gdy wsławił się już nieco na polu bitwy, młodzian
dostępował zaszczytu pasowania na rycerza. Zwyczaj pasowania powstał we
wczesnym średniowieczu, a jego nazwa pochodzi od nadania mężczyźnie pasa,
do którego przypinał miecz. Wymagało spełnienia wielkiej liczby warunków
i niezwykle ważnej, skomplikowanej ceremonii, poprzedzonej wieloma
rytuałami i czuwaniem w kościele, rozgłaszanej po wszystkich
okolicznych miejscowościach. Najważniejszymi warunkami były osiągnięcie przez
chłopca odpowiedniego wieku i odbycie przez niego należytego stażu
w charakterze sługi rycerskiego – giermka. Święto pasowania często
urządzano w Zielone Świątki, co miało przywoływać wspomnienie zesłania
Ducha Świętego na apostołów, podkreślając mistyczny i religijny aspekt
uroczystości. W przeddzień pasowania adept rycerstwa odbywał oczyszczającą
kąpiel w łaźni, spędzając następnie noc w czystej pościeli. Rano
wkładał białą, symbolizującą czystość odzież, na którą zakładał wierzchnie
odzienie w kolorze krwi, którą miał przelewać i brunatne obuwie
w kolorze ziemi, do której każdy musi wrócić. Potem następowało poświęcenie
miecza i reszty uzbrojenia z towarzyszeniem licznych modlitw. Miecz
ten wręczano rycerzowi, który chował go do pochwy i przypinał giermkowi do
pasa. Giermek otrzymywał od władcy uderzenie mieczem w ramię, na znak
oddania i męstwa. W tym momencie obecni na uroczystości wymieniali
znak pokoju, a na koniec biskup uderzał lekko młodego rycerza w twarz
lub w kark, nakazując mu w ten sposób odrzucenie pokus diabelskich,
czujność i wierność Chrystusowi. W tym momencie młodzieniec mógł już
wejść w szeregi innych rycerzy, a oni przypinali mu ostrogi. Rycerz
szybko się bogacił, zyskując nowe majątki ziemskie, które były najczęściej
łupami wojennymi. Najlepszym gwarantem zachowania rycerskiego było prawo okupu,
dzięki któremu opłacało się darować życie pokonanym wrogom.
3. Rycerz na polu walki
Rycerz musiał być silny, aby móc unieść na sobie
ważącą około 70 kg zbroję. Podstawowym orężem był miecz, a obok niego
włócznia, kopia i cały arsenał dodatkowej broni, od sztyletu po topór,
łuk, kuszę. Uzbrojenie obronne stanowiła zbroja, najpierw przeszywanica (gruby,
pikowany kaftan) i zbroja łuskowa, następnie kolczuga z elementami
płytowymi, a wreszcie pełna zbroja płytowa, która okrywała całe ciało
rycerza, a często także konia. Dlatego rycerzy w pełnym rynsztunku porównuje
się do czołgów, gdyż w pełnej zbroi płytowej potrafili nawet w pojedynkę
przesądzić o losach bitwy.
Rycerzowi towarzyszył jeden lub kilku giermków, z których
najbardziej doświadczeni występowali jako przyboczni w bitwie, udzielając
pomocy, osłaniając boki i podając najwłaściwszą w danym momencie
broń. Pozostali mieli dostarczać świeżych tarcz, kopii i odprowadzać
rannych. Ważnym elementem wyposażenia był koń.
4. Etos rycerski
Na styl życia
średniowiecznych rycerzy składały się wartości, obyczaje, wzorce, także normy
postępowania, tworzące etos rycerski, który kształtował sylwetkę
rycerza.
Turnieje
Do najważniejszych obyczajów
rycerskich zalicza się turnieje, czyli zawody rycerskie. Walki na turniejach
prowadzone były konno albo pieszo, pojedynczo lub grupowo. Zawsze odbywały się
według ściśle określonych zasad. Zwycięzcy turniejów cieszyli się uznaniem i sławą.
Uczestnikom turniejów patronowały damy dworskie. Od realnej bitwy turnieje
różniły się tym, że starano się nie zabijać przeciwników. W XIII i XIV w.
turnieje stopniowo przekształcały się w kosztowne i szczegółowo
planowane widowisko. Rosła liczba kostiumów i scenografii, a na widowni
zaczęły pojawiać się damy, o których względy potykali się wojownicy.
Dama serca
Obyczajem związanym z rycerstwem
był też obowiązek adorowania wybranki serca. Rycerz mógł adorować jedynie damę
pochodzącą z tej samej klasy społecznej, ewentualnie wyższej rangi.
Składał jej ślubowanie, przez które nie stawał się jej narzeczonym, ale
zobowiązywał się wielbić ją, chronić, bronić jej czci i dobrego imienia,
usługiwać jej we wszystkim. Ślubowanie to mogło jednak być oznaką miłości.
Powinność rycerza stanowiło wybawienie damy z ciężkiej sytuacji i nie
miało znaczenia to, czy była ona mężatką, czy panną.
Każda niewiasta, której
ślubował rycerz, powinna dać mu jakiś upominek. Była to zazwyczaj część
garderoby niewieściej (np. rękawiczki, wstążka), którą obdarowany
przypinał sobie do części uzbrojenia, najczęściej hełmu.
W średniowieczu istniał
również zwyczaj ratowania skazańca przez niezamężną kobietę, która zarzucała mu
na głowę nałęczkę, czyli chustę, którą panny młode wkładały na głowę podczas
ślubu.
5. Kodeks rycerski
Kodeks rycerski był zbiorem
zasad etycznych i zawodowych, którymi kierowali się rycerze.
Przestrzeganie go gwarantowało dobą opinię i godne życie. Opierał się na
kilku fundamentach, pochodzących z niezależnych systemów etyczno-prawnych,
wśród których wyróżnić można oddanie swojemu władcy, chrześcijańskie
miłosierdzie (odnoszące się zwłaszcza do słabych, wdów i sierot) oraz
zasady walki równego z równym.
Podstawę kodeksu honorowego
rycerza średniowiecznego stanowiły przymioty i cnoty rycerskie.
Trzy rycerza przymioty
święte:
·
czystość w miłości i prawdzie
·
cześć rycerska moc uczynku rodząca
·
sprawność oręża, ku obronie słabych i przestrodze niesprawiedliwych
Cnoty rycerskie:
·
żyć w prawdzie
·
mieć wiarę
·
żałować za grzechy
·
dawać dowody pokory
·
miłować sprawiedliwość
·
być szczerym i wielkodusznym
·
znosić prześladowania
Główne zasady kodeksu
rycerskiego:
Ø o żywocie
·
człeka wszelkiego szanować
·
miłość w sercu nosić
·
prawdę sercem i usty wyznawać
·
dobra i prawości przed złem i niesprawiedliwością bronić
·
słowu danemu wiernym być
·
zapalczywości nie mieć, gniewu nierozważnym uczynkiem nie wykonywać
·
zważać na dumę rycerską, by pychą nie została splamiona
·
nigdy, jako żyw, pleców swoich wrogowi nie ukazywać
Ø o służbie
·
ducha swego i ciało doskonalić, w wierności powołaniu swemu
pozostawić
·
ciało swe w sprawności trzymać, być zawsze do broni gotowym
·
majątek swój pomnażać i w należytym porządku trzymać, by
godnie w pole wystąpić, gdy zajdzie potrzeba
·
w miłosierdziu swoim hojnym być, w złej przygodzie uczynkiem
i majątkiem wspomagać
Ø o porządku
·
sprzeczek nie miłować
·
ze skłóconym pojednać się przed słońca zachodem
·
rozkazaniu starszego we wszystkim być posłusznym
·
oczu nie zamykać na grzechy występnych braci, lecz ku ich naprawie
podążać
·
nie być winu ponad miarę oddanym, umysł w trzeźwości trzymać
·
do przyzwoitości się wdrażać, słów Złego w zwyczaju nie naśladować
·
oręża pochopnie nie dobywać, w stanie gotowości utrzymywać
Kodeks rycerski:
·
bądź zawsze przygotowany, zawsze w zbroi, którą wolno zdjąć tylko
na spoczynek nocny
·
broń biednych i pomagaj im, bo sami nie mogą się bronić
·
staraj się nikogo nie dotknąć, nie obrazić
·
bądź gotów walczyć w obronie kraju
·
cokolwiek robisz, rób starannie i zdobądź dobre imię
·
nie łam nigdy przyrzeczeń
·
honoru kraju broń swoim życiem
·
raczej zgiń z honorem, niżbyś miał żyć we wstydzie
·
rycerskość wymaga ćwiczenia się w młodości do spełnienia
najcięższych i najniższych zadań radośnie i powabnie oraz czynienia
dobra bliźnim
Siedem cnót rycerza:
·
fidelitas (wierność)
·
pietas (pobożność)
·
virtus (męstwo)
·
prudentia (roztropność)
·
curiositas (dworność)
·
largitas (hojność)
·
honor (honor)
6. Kary za zachowania niezgodne
z kodeksem rycerskim
To, czy rycerz był ukarany,
zależało od okoliczności popełnienia czynu, a nade wszystko od tego, jak
znaczny i bogaty był to rycerz i czy popełniając ów haniebny czyn
naraził się komuś znacznemu. Rzadko karano tylko za sprzeniewierzenie się
honorowi.
Kara wynikała najczęściej z namacalnych
następstw tego zachowania. Rycerz mógł przy stole uderzyć miską w głowę
jakąś mniej znaczącą kobietę lub niemal zgwałcić ją publicznie, nie mógł jednak
choćby jednym słowem znieważyć czci np. córki swojego seniora. To wszystko
zależało od statusu rycerza, rangi czynu i ważności osób, w które on
godził. Kodeks rycerski był bowiem niezwykle elastyczny.
·
za zdradę malowano czarny pas od lewego górnego rogu tarczy do prawego
dolnego
·
za tchórzostwo malowano czarny kwadrat na środku tarczy
·
we Francji za wykroczenia zakazywano strzyżenia włosów, co równało
rycerza pod względem wyglądu ze zwykłym zbójem
·
nakazywano podążanie w miastach za swoim koniem, a nie na nim
·
złamanie miecza równoznaczne było z pozbawieniem godności
rycerskiej – dokonywał tego kat lub senior, łamiąc miecz na kolanie
·
zabicie lub zabranie rumaka bojowego było potężną sankcją ekonomiczną z powodu
olbrzymiej wartości konia
·
za sprzeniewierzenie się honorowi groził dyshonor (można było
z niehonorowego rycerza śmiać się albo splunąć mu w twarz)
·
upomnienie
·
wyczytanie z ambony
·
kary finansowe
·
kara wieży górnej, przeznaczonej dla rycerstwa, tj. więzienia
(w odróżnieniu od wieży dolnej, ciemnego i ponurego lochu)
·
wyświęcenie (skazanie na banicję)
·
pozbawienie praw (odebranie ziem i tytułów)
·
ekskomunika (wyłączenie z Kościoła)
·
kara główna (śmierci)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz