piątek, 12 marca 2021

251. Dzieło życia Bułhakowa – Mistrz i Małgorzata. Geneza, problematyka powieści

Dzieło życia Bułhakowa – Mistrz i Małgorzata. Geneza, problematyka powieści

Pomysł powieści zrodził się w 1928 roku. Początkowo miała nosić tytuł Kopyto inżyniera. Do połowy 1929 r. gotowych było 15 rozdziałów. Zostały one częściowo spalone w 1930 r., w momencie załamania pisarza. Pracę nad utworem podjął ponownie w 1932 r. W 1933 r. napisał jego kolejny – trzeci wariant. W 1934 r. przerwał pisanie na dwa lata i ukończył powieść w 1936 r., jednak w tym samym roku zaczął ją pisać od nowa. Powstało zaledwie 5 rozdziałów. W 1937 r. utwór został rozpoczęty po raz piąty i powstała jedna trzecia całości. Szósta wersja, napisana w 1938 r., była pełna i została opatrzona tytułem Mistrz i Małgorzata. Natychmiast po zakończeniu pisania rozpoczął dyktowanie tekstu maszynistce i w trakcie tej pracy wprowadzał szereg poprawek. Tak powstała wersja siódma utworu, ukończona w 1939 r. jednak Bułhakow nie uważał dzieła za zakończone. Tekst towarzyszył mu do końca życia. Jeszcze na łożu śmierci dyktował żonie poprawki i uzupełnienia. Utwór został nazwany przez samego autora „powieścią o diable”.

Mistrz i Małgorzata jest jedną z najpopularniejszych i najpiękniejszych powieści świata. Jej akcja rozgrywa się zasadniczo w Moskwie, jednak poza wypadkami w centrum stolicy kraju pokazane są zdarzenia umiejscowione w innej przestrzeni: w szpitalu psychiatrycznym na peryferiach miasta, w Jałcie i w starożytnej Jerozolimie. Z realizmem życia w Moskwie splata się wątek historyczny umiejscowiony w I wieku naszej ery.

Bohaterowie powieści to zarówno grupa postaci przedstawionych z pełnym realizmem (mieszkańcy Moskwy), jak i fantastycznych (mieszkańcy starożytnej Jerozolimy oraz ponadczasowi wysłannicy piekieł).

W powieści splatają się ze sobą równoważne wątki: miłość tytułowej pary, krytyka rzeczywistości moskiewskiej lat trzydziestych, diabelski wątek fantastyczny, wątek biblijny.

Uniwersalna wymowa powieści polega na ukazaniu roli dobra i zła, wolności i zniewolenia, słabości i tchórzostwa, przebaczenia i miłosierdzia w życiu człowieka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz