poniedziałek, 22 marca 2021

257. Kultura przedmieść w twórczości Mirona Białoszewskiego

Kultura przedmieść w twórczości Mirona Białoszewskiego

Ballada z makaty – przedmiotem opisu w wierszu jest wytwór kultury jarmarcznej – ręcznie wykonana makatka. Jest to przedmiot kiczowaty, tandetnie wykonany. Na jego podstawie poeta tworzy sielski obraz rodem z ludowych przyśpiewek. Przywołuje przestrzeń kultury przedmieść nie tylko przez opis, ale również przez język pełen dialektyzmów, kolokwializmów i błędów.

Rozprawa o stolikowych baranach – utwór ten przenosi czytelnika na bazar warszawskiej Pragi, gdzie podmiot liryczny obserwuje wielkanocne baranki sprzedawane na straganach. Widok ten budzi w nim wiele zaskakujących skojarzeń. Są to skojarzenia wizualne, lecz zarazem intelektualne, wiodące ku dziełom sztuki bardziej odległym od jarmarcznego prymitywizmu, ale w jakiś sposób go przypominającego (np. rzeźby asyryjskie[1] z kręconymi rogami czy słynna statuetka egipskiej królowej Nefretete[2]). Kultura Grecji z czasów Homera była pasterska, a wśród przejawów tzw. kultury oryniackiej[3] odnajdujemy figuralną rzeźbę zwierzęcą.

Obok opisu tandetnych, czerwonych chorągiewek i zdobień ze stłuczonego lusterka autor przywołuje tradycję Homera, który w swym eposie pisał o owcach wypasanych w Helladzie. Poeta pokazuje, że nawet w rzeczach pospolitych można odnaleźć odwołania do wielkich tradycji.

Karuzela z madonnami – wiersz należy do cyklu Ballad peryferyjnych (podobnie jak Ballada z makatyRozprawa o stolikowych baranach). Już sam tytuł cyklu zwraca uwagę na tematykę – zainteresowanie peryferyjnością, kulturą podwórkową, folklorem, kiczem.

Tematem wiersza jest zabawa w wesołym miasteczku na przedmieściach. Utwór przedstawia poetycki obraz dziewcząt bawiących się na karuzeli. Ukazana w wierszu rozrywka jest tandetna, należy do przejawów kultury niskiej. Bryczki pomalowane są na jaskrawe kolory, końskie grzywy – uczesane w anglezy (długie, spiralne loki), siodła – obszyte kolorowymi tkaninami wykończonymi frędzlami. Kiczowatość podkreśla także muzyka z płyty gramofonowej. Codzienność wesołego miasteczka miesza się w wierszu z kulturą wysoką, gdyż widok dziewcząt na karuzeli kojarzy się podmiotowi lirycznemu z wizerunkami Madonny z obrazów Leonarda da Vinci i Rafaela Santi, a słowo „magnifikat” nawiązuje do hymnu wypowiedzianego przez Maryję w Ewangelii św. Łukasza („Wielbi dusza moja Pana...”). Zderzenie ze sobą tandetnej kultury jarmarcznej z kulturą wysoką jest zabiegiem celowym. Białoszewski wprowadza w obręb banalnej codzienności i tandetnej rozrywki elementy sakralne, dając wyraz swojej fascynacji kulturą przedmieść, jarmarków, ulicznej zabawy i dowartościowując ją.

Kompozycja wiersza imituje kolisty ruch karuzeli, jego zmienną dynamikę.



[1] Asyria – starożytne państwo semickie w północnej Mezopotamii (obecnie północny Irak) istniejące od II połowy III w. p.n.e. do I połowy I w.n.e.

[2] Neferneferuaton-Nefertiti (często Nefretete) – Piękna, która nadchodzi/nadeszła; żona faraona EchnatonaXVIII dynastii.

[3] Kultura oryniacka (40-20 tys. lat temu) – kultura narzędzi odłupkowych i klingowych, a także kościanych i rogowych, rozwijająca się w Europie, Azji, Afryce Północnej; w Polsce na południu (koło Krakowa) i południowym zachodzie (Śląsku). Szerzycielem kultury jest Homo sapiens sapiens. W tym okresie pojawiają się pierwsze przedmioty ozdobne, figurki kobiece znane dziś pod określeniem paleolitycznej Wenus, malarstwo jaskiniowe, kult grzebania zmarłych i pierwsze trwałe domostwa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz