Geneza i problematyka „Dziadów” cz. III Adama Mickiewicza
Dedykacja:
„Świętej pamięci Janowi Sobolewskiemu,
Cyprianowi Daszkiewiczowi, Feliksowi Kółakowskiemu – spółuczniom, spółwięźniom,
spółwygnańcom za miłość ku ojczyźnie prześladowanym, z tęsknoty ku
ojczyźnie zmarłym w Archangielu, na Moskwie, w Petersburgu. Narodowej
sprawy Męczennikom”.
Dziadów cz. III powstała wiosną
1832 roku w Dreźnie, dokąd poeta udał się z falą emigrantów po
klęsce powstania listopadowego. Od miejsca powstania dramatu bierze się
określenie Dziady drezdeńskie. Utwór
ukazał się drukiem w roku 1832 w Paryżu jako czwarty tom Poezji Adama Mickiewicza. Ukazuje
wydarzenia związane z procesem filomatów i filaretów w Wilnie w 1823 roku.
Rozpracowywanie
tajnych organizacji studenckich i uczniowskich stało się przyczyną
tragedii wielu młodych ludzi tamtego pokolenia. Podczas śledztwa aresztowano
i uwięziono również Mickiewicza. Ten fakt zaważył na całym jego dalszym
życiu i na konstrukcji scen więziennych w Dziadach. Autor przebywał bowiem w klasztorze ojców bazylianów
w Wilnie wraz z towarzyszami z organizacji. Skazany na zesłanie w głąb
Rosji, opuścił Litwę 25 października 1824 roku i nigdy już nie
powrócił w rodzinne strony.
Klęska
powstania listopadowego doprowadziła do prześladowań Polaków w jeszcze
większej skali niż to miało miejsce w Wilnie w 1823 roku. Naród
polski pod zaborem rosyjskim przeżywał dotkliwe cierpienia. Uczestnicy
powstania emigrowali, obawiając się represji. Ci, którzy zostali w kraju, musieli
liczyć się z tym, że ich życie będzie pasmem niepokojów i kłopotów.
Adam Mickiewicz nie brał udziału w walkach powstańczych. Ten fakt był dla
niego swoistym zobowiązaniem do zajęcia stanowiska wobec samego zrywu
niepodległościowego, który się nie powiódł, a także do ogólniejszych
refleksji na temat dramatycznych losów ojczyzny. Poczucie odpowiedzialności za
kraj skłaniało go do ciągłego wracania do narodowych historycznych i aktualnych
zagadnień.
Poprzedzająca
utwór przedmowa służy wyjaśnieniu, nakreśleniu sytuacji Polaków w czasach
panowania cara Aleksandra I. Utwór miał utrwalić wypadki historyczne znane
z własnego doświadczenia autora oraz pokazać tragedię narodu
prześladowanego za dążenia niepodległościowe. Dramat miał stanowić wkład
w walkę Polaków o odzyskanie wolności.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz