czwartek, 12 grudnia 2024

Problematyka „Kordiana” Juliusza Słowackiego

Akt I

Właściwy dramat rozpoczyna się wraz z Aktem I, w którym poznajemy bohatera utworu ukazanego poprzez poetyckie marzenia, pesymistyczne myśli, nieszczęśliwą miłość, nieudane samobójstwo. Akt ten w licznych szczegółach oparty jest na momentach autobiograficznych poety: wspomnienie samobójstwa przyjaciela z lat młodzieńczych (Ludwika Spitznagla), wspomnienie miłości do Ludwiki Śniadeckiej. Jest to pierwszy okres życia przyszłego działacza rewolucyjnego. Kordian przedstawiony jest tutaj jako poeta-marzyciel oderwany od rzeczywistości, pozbawiony idei, która mogłaby zachęcić go do działania. Bohater przepełniony jest goryczą, pesymizmem, brakiem nadziei na zmianę, jest zbuntowany, niezadowolony z życia, negatywnie nastawiony do rzeczywistości. Ma przed oczami przykłady wielkich czynów bohaterskich (z opowiadań Grzegorza) i marzy o tym, aby sam mógł walczyć ze złem. Pogardza istniejącym światem i dlatego szuka ucieczki przez śmierć.

Akt II

W Akcie II Słowacki ukazuje proces dojrzewania Kordiana jako rewolucjonisty. Bunt bohatera narasta w zetknięciu się z konkretną rzeczywistością. Poeta ukazuje młodzieńca rzuconego na tło kapitalistycznej rzeczywistości zachodnioeuropejskiej. Zetknięcie się z nią dało Kordianowi coraz większe rozczarowania, co spotęgowało bunt i pozwoliło uświadomić sobie swoje powołanie do rewolucyjnej walki ze światem. W Anglii wszystko służy potędze pieniądza, we Włoszech Violetta rozwiała złudzenia Kordiana na temat czystej, szlachetnej, bezinteresownej miłości, w Watykanie z jaskrawą dobitnością ujawniły się pobudki, którymi kierował się papież, gdy potępił dążenia wolnościowe narodu polskiego i zawarł przymierze z carem. Celem tych scen jest pokazanie narastającego w Kordianie buntu i uzasadnienie jego wyjścia z postawy skłóconego z rzeczywistością marzyciela na drogę rewolucyjnego działania. Z goryczy i buntu wyrosła rewolucyjna idea walki, w której chodziło o obalanie tronów. Wzorem dla Kordiana stał się bohater wolnościowych walk Szwajcarii, Arnold Winkelried. Symbolem dojrzenia Kordiana do działania jest obraz jego spłynięcia na chmurze ze szczytu Mont Blanc na ziemię polską.

Akt III

W Akcie III widzimy Kordiana w działaniu. Bohater zostaje rzucony na tło wydarzeń historycznych: spisku koronacyjnego, koronacji cara Mikołaja na króla polskiego, rządów wielkiego księcia Konstantego w Królestwie. Na tym tle  zarysowuje się katastrofa Kordiana, który nie potrafił osiągnąć swych rewolucyjnych czynów. Przebieg wydarzeń ukazuje proces dojrzewania bohatera jako działacza rewolucyjnego i bojownika o wyzwolenie z Polski spod carskiej przemocy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz